5 yksinkertaista tapaa järjestää verkkokurssi

verkkokurssi

Verkkokurssit ovat tämän hetken trendi. Todennäköisesti olet vähintään haaveillut sellaisen pitämisestä. Ja niin moni muukin.

Monelle se on lupaus passiivisista tuloista tai oman bisneksen skaalaamisesta massoille. Tässä kirjoituksessa käydään läpi mitä eri vaihtoehtoja sinulla on kurssin järjestämiseksi. Se tuntuu olevan yksi kipukohdista, jonka takia kurssin järjestäminen on tehtävälistalla, mutta ei pääse koskaan käytäntöön.

Kirjoituksesta tulet oppimaan:

  • Mistä elementeistä verkkokurssi koostuu
  • Mitkä ovat yleisimmät väärinkäsitykset verkkokurssien rakentamisen ja myymisen kanssa
  • 5 tapaa järjestää verkkokurssi (tekninen toteutus)
  • Miksi verkkokurssi kannattaa myydä ensin ja rakentaa vasta myöhemmin

Verkkokurssit ovat yksi mahdollisuus tehdä kassaan rahaa isosti. Aina se ei niin mene, mutta kun kurssin ja myynnin rakentaa huolella, voivat tulokset olla mahtavia. Tässä yksi casestudy siitä, mikä on mahdollista vaikka lähtisi lähes nollasta.

4 väärinkäsitystä verkkokurssin rakentamisesta

  • Kurssin sisältö on vaikea toteuttaa: Väärin. Todennäköisesti valmentajana sinulle kurssin sisällön rakentaminen on helpoin työ. Se vaatii aikaa, mutta se ei ole kynnys kysymys.
  • Tekninen puoli on suurin haaste: Väärin. Nykyisin on useita eri vaihtoehtoja toteuttaa verkkokurssi helposti ja yksinkertaisesti. Teknistä osaamista ei vaadita, ellet haluat rakentaa jotain monimutkaisempaa. Näytän tässä kirjoituksessa muutaman hyvinhyvin yksinkertaisen tavan järjestää kurssi.
  • Asiakkaat löytyvät helposti: Väärin (hyvin usein). Useimmiten kaikkein vaikein työ on löytää asiakkaat. Ja siksi kannattaakin lukea seuraava osio.
  • Kurssi syntyy nopeasti ja myynti siinä samalla: Väärin. Verkkokurssin rakentaminen vaatii yhtä paljon työtä kuin livenä järjestettävä valmennuskin, ellei enemmän. Jos haluat pitää verkkokurssin, varaa siihen oikeasti aikaa kalenterista. Se ei ole oikotie onneen.

Myy ensin, rakenna vasta sitten

Osaamisen myynnistä puhun enemmän tässä kirjoituksessa. Siinä käyn läpi eri tapoja, joilla pystyt vastaanottamaan maksun asiakkaalta. Ja se on hyvä yhdistää tähän kirjoitukseen.

Mitä haluan nostaa vielä uudestaan esiin on yksinkertainen logiikka: myy ensin ja rakenna vasta sitten. Mitä tämä tarkoittaa? Sitä, että on järkevämpää ensin testata onko kurssilla kysyntää ja löytyykö sille asiakkaita.

Moni käyttää hyvin paljon aikaa ja tuhansia euroja rahaa vain huomatakseen, että kurssia ei saakaan kaupaksi. Ja kaikelta tältä voi välttyä, jos ensin testaa meneekö kurssi kaupaksi.

Miten voit myydä ensin ja rakentaa vasta sitten? Helposti. Kirjoitat kurssin myyntisivulle, että kurssi alkaa vasta parin viikon viikon päästä myynnin sulkemisen jälkeen. Se antaa sinulle hyvin aikaa tehdä kurssin valmiiksi tai ainakin saada tarpeeksi materiaalia kasaan, että kurssin voi aloittaa. Loput voit tuottaa myöhemmin, kurssin jo ollessa käynnissä.

Toinen asia, mikä sinun pitää ottaa huomioon on, jos kurssi ei onnistukaan. Eli et saa tarpeeksi asiakkaita kasaan, että kurssi kannattaa pitää. Siinä tapauksessa yksinkertaisesti palautat asiakkaille rahat ja kerrot mikä syyn. Tästä tulee sinulle pieniä kustannuksia, mutta suhteessa heikosti myyneeseen kurssiin käytettävään työhön ne ovat pieniä.

Jos kurssi ei jostain syystä vain myy niin suosittelen lukemaan tämän kirjoituksen: 4 syytä miksi e-kirja tai verkkokurssi ei käy kaupaksi.

Verkkokurssin elementit: Näin suunnittelet oman verkkokurssisi

elementit

Käydään läpi seuraavaksi elementit, joista verkkokurssi koostuu ja mitä sinun pitää miettiä ennen kuin lähdet myymään kurssia.

1. Onko kurssi aktiivinen vai passiivinen?

Tarkoitan tällä sitä, että onko kurssilla selkeä alku ja lopetus vai voiko sille osallistua milloin ja käydä omassa tahdissa. Nämä ovat kaksi hyvin erilaista tapaa järjestää verkkokurssi. Jos kurssi on passiivinen ja sille voi osallistua milloin vain, voi sitä myös myydä milloin vain. Silloin puhutaan ns. evergreen – mallista.

Toinen vaihtoehto on pitää aktiivinen kurssi. Siinä kaikki osallistujat aloittavat kurssin yhtä aikaa ja lopettavat samaan aikaan. Ja silloin mennään joukolla yhtä matkaa läpi kurssin.

Nämä kaksi ovat hyvin erilaisia. Moni haaveilee passiivisesta, mutta päätyy lopulta tekemään aktiivisia kursseja. Miksi? Koska aktiivinen kurssi on helpompi myydä. Useimmat ihmiset haluavat liittyä kursseille muiden ihmisten joukkoon ja sama koskee verkkokursseja. Siksi ihmiset lähtevät helpommin mukaan kurssille, missä on selkeästi muita ihmisiä mukana.

Passiivisella kurssilla on tietysti omat puolensa, koska se vaatii alkutyön jälkeen sinulta vähemmän. Moni tekeekin niin, että aloittaa aktiivisella kurssilla ja parin onnistuneen kerran jälkeen tekee kurssista passiivisen.

2. Kuinka paljon henkilökohtaista tukea saa kurssin aikana?

Tuen määrä vaikuttaa siihen kuinka paljon osallistujia voit ottaa (koska et voi antaa aikaasi loputtomasti) ja siihen millaisia ihmisiä osallistuu valmennukseen. Kurssilla ei ole pakko olla sitä lainkaan tai se voi olla yleinen kommentointimahdollisuus, johon kuka tahansa osallistuja voi vastata.

Tukea voi antaa esimerkiksi:

  • Sähköpostilla
  • Skypellä
  • Facebook-viesteillä
  • Kommenteilla
  • Puhelimella/tekstiviesteillä/whatsapilla

Se voi olla arvokas lisä, jos kurssin osallistujamäärä on pieni ja haluaa nostaa kurssin arvoa sekä hintaa korkeammaksi.

3. Sisältääkö kurssi videoita, tekstiä, kuvia vai ääntä? Vai yhdistelmää näistä?

automaatiovideo

Tämä määrittelee sitä kuinka paljon aikaa kurssin rakentaminen vaatii sinulta. Varsinkin, jos et ole tehnyt vielä esimerkiksi videoita. Ensimmäinen kerta on aina haastavin. En sano tällä sitä, että etteikö kannattaisi tarttua mahdollisuuteen ja opetella tekemään. Sanon vain, että sitä kannattaa miettiä etukäteen, koska se vaatii aikaa.

Ja asiakkaan näkökulmasta aina video ei ole paras. Varsinkaan sellainen, missä sinä olet puhumassa suoraan nauhalle. Todennäköisesti paras vaihtoehto on joku yhdistelmä.

  • Videota, jossa sinua kuvataan puhumassa
  • Videota, jossa näkyy powerpoint – esitys ja sinä puhut päälle
  • Tekstiä
  • Ääntä

4. Onko kurssilla ryhmän tukea?

Tarkoitan tällä, että onko kurssilla mahdollista osallistujien vaihtaa ajatuksia keskenään? Tämä eroaa valmentajan tukeen sillä tavalla, että tässä ryhmä voi avata keskustelua keskenään ja tukea toisiaan.

  • Jaat osallistujat pienempiin ryhmiin, joissa keskustelu tapahtuu.
  • Perustat yleisen Facebook – ryhmän, jossa kuka tahansa voi aloittaa keskustelun.

Tämä lisää valmentajan työtä, koska keskustelua todennäköisesti pitää ohjata tai johtaa jollain tavalla. Palasena se voi olla erittäin arvokas kurssin kannalta, koska silloin osallistujat tekevät kuitenkin osan työstä sinun puolestasi ja tukevat toisiaan kurssin aikana.

5. Julkaistaanko kaikki materiaali heti vai tiputellaanko sitä?

Tällä tarkoitan sitä, että kurssi voi olla kokonaisuudessaan täysin saatavilla heti, kun asiakas saa sinne tunnukset tai pääsyn. Tai materiaalia voi tippua esimerkiksi muutaman päivän välein asiakkaalle.

Suurimman osan ajasta on asiakkaiden lopputuloksen kannalta parempi, että materiaalia tippuu palanen kerrallaan. Silloin ihmiset keskittyvät vain siihen osaan, mikä on tärkeää juuri silloin. Muussa tapauksessa monilla on tapana etsiä mukavalta tuntuvat kohdat ja hyppiä niiden vaikeiden yli. Ja silloin ei tietenkään lopputulos ole sama.

Tämä myös tarkoittaa sinun kannaltasi sitä, että jos haluat jakaa kaiken suoraan niin kaikki materiaali pitää olla ennakkoon valmiina.

6. Mikä on kurssin A – B?

Tämä on kurssin suunnittelun tärkeimpiä lähtökohtia. Mitä lupaat osallistujille? Mistä tilanteesta asiakkaat lähtevät?

Kurssilla pitää joku selkeä lähtötilanne, mistä asiakas lähtee ja lopputilanne, minne asiakas päätyy. Tämä auttaa sinua hahmottamaan, mitä sisältöjä kurssille tulee ja asiakasta ostamaan kurssin.

Voit piirtää yksinkertaisesti paperilla kaksi pistettä, A:n ja B:n, ja hahmotella niiden väliin mitä asioita pitää käydä, että asiakas pääsee kulkemaan niiden välisen matkan. Ja siinä on valmennuksesi.

a-b

7. Miten kurssi maksetaan?

paytrail

Maksutapoja kannattaa miettiä jälleen asiakkaiden mukaan. Jos haluat ihmisiä mukaan Suomesta niin silloin on tärkeää, että asiakas pystyy maksamaan suomalaisilla verkkopankeilla sekä luottokorteilla (todella tärkeä, jos myyt yksittäisille ihmisille). Jos myyt englannin kielisille markkinoille niin silloin Paypal tai Stripe ovat luotettavia vaihtoehtoja.

Kun mietit tätä asiaa niin lue tämä kirjoitus, jossa kerron eri vaihtoehdoista myydä omaa osaamista netissä. Käyn siinä läpi mitä konkreettisia työkaluja sinulla on tarjota verkkokursseja asiakkaille.

8. Kuinka kurssi toteutetaan?

Teknistä toteutusta on tärkeä miettiä tarkkaan. On hyvä, että asiakas osaa tai pystyy käyttämään alustaa helposti. Jos alusta on englanniksi (ja myyt Suomessa) tai muuten vaikea käyttää, tulet hukkumaan asiakaspalvelupyyntöihin. Siksi hyvä systeemi on mahdollisimman yksinkertainen sille porukalle, jonka haluat sitä käyttävän.

Ja tästä puhutaan seuraavaksi…

5 tapaa järjestää verkkokurssi

Ja tässä on 5 tapaa järjestää verkkokurssi. Aloitetaan yksinkertaisesta ja edetään vaikeampaan. Näiden esittämieni vaihtoehtojen lisäksi on muitakin mahdollisuuksia. Uusia alustoja syntyy kuin sieniä sateella. Ennen kuin hyppäät mihinkään mukaan niin lue tämä kirjoitus osaamisen myymisestä netissä. Saat siitä syventävää tietoa ennen kuin valitset mitään alustaa.

Käytän sanaa alusta kuvaamaan sitä systeemiä, jonka kautta asiakas saa verkkokurssin.

Voit myös yhdistellä näitä kaikkia keskenään ja todennäköisesti sillä saat vielä paremmin lopputuloksen.

HUOM! Haluan vielä huomauttaa, että alustan tai systeemin ei tarvitse olla mikään maaginen. Sen takia listaan nämäkin vaihtoehdot. Moni olettaa, että asiakkaille pitäisi rakentaa itse tai omalla kustannuksella täysin uniikki systeemi. Tämä ei pidä paikkaansa. Itse asiassa tärkeintä on lopulta kurssin sisältö ja helppo käytettävyys. Jos voit yhdistää nämä kaksi asiaa, ei ole väliä missä kurssi on.

1. Suljettu Facebook-ryhmä (vain aktiiviseen verkkokurssiin)

Kyllä, suljettu Facebook-ryhmä riittää. Tästä on äärimmäisen helppoa aloittaa. Ja usko pois, asiakkaat ovat siihen tyytyväisiä, jos kurssin sisällöt ovat hyviä.  Tosin ryhmä sopii (mielestäni) vain aktiiviseen verkkokurssiin, jossa ryhmä etenee samaa tahtia.

Miten tämä käytännössä toimii? Perustat suljetun ryhmän, jonne kutsut ihmiset sähköpostiosoitteiden avulla. Silloin kukaan ulkopuolinen ei näe ryhmän sisältöä.

facebook ryhmä

Miksi tämä on hyvä vaihtoehto? Koska suurin osa ihmisistä viettää joka tapauksessa aikaa Facebookissa. Tällä tavalla ihmisten ei tarvitse opetella mitään uutta. Heidän täytyy vain liittyä uuteen ryhmään, jonka ominaisuuksien käyttäminen on helppoa ja tuttua.

Järjestäjän kannalta tämä on hyvä vaihtoehto, koska ryhmässä onnistuu helposti tekstin, videoiden ja tiedostojen jakaminen. Voit myös tehdä kyselyjä.

2. Sähköpostikurssi – aktiivinen tai passiivinen

Sähköpostin avulla voit pitää aktiivisen tai passiivisen kurssin. Passiivinen onnistuu helposti automatisoimalla viestit. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi ostaa kurssin milloin vain ja ryhtyä saamaan viestejä tiettyinä päivinä oston jälkeen.

Tästä on yksi esimerkki meidän ”Kuinka aloitat bisneksen 30 päivässä” – verkkokurssi. Tämä kurssi on ilmainen, mutta se voisi yhtä hyvin olla maksullinen. Käytännössä kurssille voi osallistua milloin vain ja saa kurssin sisältöjä joka toinen päivä sähköpostiinsa.

Miksi sähköposti on hyvä? Koska poikkeuksetta kaikilla on sähköpostiosoite ja suurin osa tarkistaa sähköpostinsa joka päivä. Ja sen avulla voit toimittaa mitä tahansa materiaalia haluat helposti. Huonona puolena on yhteisöllisyyden puute.

Miten se toimii? Kurssi on rakennettu Active Campaign – sähköpostiohjelmalla. Ohjelman avulla viestejä voi automatisoida lähtemään tietyin väliajoin. Tässä esimerkki omasta kurssistamme.

sahkopostikurssi

Jos haluat oppia tekemään kurssin tällä tavalla, lue tämä kirjoitus: Näin saat lisää asiakkaita sähköpostilla, vaikka nukkuisit. Siellä opetan rakentamaan tälläisen automaation alusta loppuun.

3. Campwire – aktiivinen tai passiivinen

Campwire on yksi suosituksistani verkkokurssialustaksi. Se on täysin oma järjestelmä, jonka kautta voit järjestää kurssin sekä myydä sitä. Hyvä yhdistelmä, jos et haluat opetella teknisiä asioita.

campwire

Pidän Campwiren hyvin yksinkertaisesta ja selkeästi tavasta esittää kursseja. Kaiken lisäksi valmentajana alustan käyttäminen on hyvin yksinkertaista, eikä vaadi mitään teknistä osaamista. Tässä vielä muutamia plussia ja miinuksia.

Hyvät puolet:

  • Voit myydä kursseja suoraan heidän kautta.
  • Voit ajastaa ja tiputtaa sisältöä kurssien aikana.
  • Voi lisätä videoita, tekstiä, kuvia ja ääntä.
  • Ihmiset voivat kommentoida alustan sisällä.
  • Kaikki on suomeksi alustan sisällä.
  • Jokainen osallistuja saa henkilökohtaiset tunnukset Campwireen.

Huono puolet:

  • Hinta on monille alkuvaiheessa korkea, varsinkin jos et myy ennakkoon kurssia.
  • Asiakkaiden pitää tehdä erilliset tunnukset järjestelmään. Tosin monille Campwire on jo tuttu, joten yhä useammilla on tunnukset.

Tässä yksi esimerkki miltä kurssi voi näyttää.

nettikurssi

4. Suljettuja sivuja omalla nettisivulla – aktiivinen tai passiivinen

Tässä yksi hyvin yksinkertainen tapa rakentaa verkkokurssi. Tarvitset vain omat nettisivut, jotka sinulla toivottavasti jo on.

Teet muutamia (tai vain yhden) ”tyhjiä” – sivuja, joihin lisäät valmennusmateriaalin. Sivun voi piilottaa Googlelta helposti, joten sitä ei löydä ilman, että annat linkin jollekin.

Meillä tälläiset suljetut sivut toimivat osana (ilmaisia) kursseja. Osallistujat saavat niihin linkin sähköpostissa ja pääsevät sivulta lukemaan tekstiä ja katsomaan videoita. Tässä esimerkki:

suljettu-sivu

Piilottaminen onnistuu helposti esimerkiksi All in One SEO – lisäosan avulla. Raksitat vain ruudut ja piilotat sivun hakukoneiden roboteilta, jotka tutkivat sivuja. Tällä tavalla hakukoneet eivät voi poimia sitä hakutuloksiin, eikä sivua löydy ilman että annat linkkiä jollekin.

all-in-one

Toki osallistujat voivat jakaa linkkiä sitten helposti eteenpäin muille ihmisille, mutta samalla tavalla kuka tahansa voi välittää sähköposteja tai lainata omia tunnuksia eri palveluihin. Joten ei kannata turhaan pelätä sitä. Harva lähtee jakamaan niitä kuitenkaan.

5. Oma kurssialusta Optimizepressin avulla – aktiivinen tai passiivinen

Viimeisenä esimerkkinä kerron systeemistä, joka meillä on käytössä. Olemme rakentaneet täysin oman valmennusalustan omien nettisivujemme yhteyteen. Tähän tarvittiin vain Optimizepress – lisäosa. Tämän lisäosan avulla voi WordPress sivujen päälle rakentaa oman järjestelmän hyvin helposti.

optimizepress

Käytännössä sen avulla luodaan järjestelmä, jossa jokainen käyttäjä saa omat henkilökohtaiset tunnukset sivuillemme. Näillä tunnuksilla pääsee vain kursseille, jotka on ostanut. Muille kursseille ei ole pääsyä.

Sivuilla on kaikki samat mahdollisuuden kuin normaaleille sivuilla. Sinne voi lisätä tekstiä, videoita ja kuvia niin paljon kuin haluaa. Sivuilla voi kommentoida kurssin sisäisesti, joten vain saman kurssin osallistujat näkevät kommentit.

Tällä systeemillä voi järjestää passiivisen tai aktiivisen kurssin. Siellä voi ajastaa sisältöjä tippumaan pala kerrallaan tiettyinä päivinä tai kaikki sisältö voi olla esillä suoraan.

Hyvä puoli on myös, että yhden lisäosan hinnalla voi perustaa niin paljon kursseja kuin haluaa. Joudut maksamaan vain kasvaneista liikennemääristä ja tallennustilasta, kun käyttäjämäärät kasvavat.

Tässä esimerkki omasta suljetun alustamme kirjautumissivusta.

valmennusalusta

Tämä ei ole yksinkertaisin vaihtoehto. Mutta, jos bisneksesi kasvaa ja mietit vaihtoehtoa, jossa haluat pitää kaikki narut käsissäsi niin tämä voi olla sellainen. Silloin kannattaa harkita yhtä henkilöä huolehtimaan kaikesta teknisestä puolesta.

Jos haluat oppia tekemään tälläisen alustan itse, osallistu tälle ilmaisen kurssille:

Seuraava kirjoitus

Varmista, että saat seuraavan kirjoituksen sähköpostiisi heti kun se julkaistaan.

Mitä teet seuraavaksi

1. Jos sinulla on kysymyksiä, jätä kommentti.

Jos sinulla on kysymyksiä kirjoituksesta, jätä kirjoituksen alle kommentti. Tai lähetä minulle sähköpostia joona@valmentaja-akatemia.fi.

2. Jaa kirjoitus eteenpäin.

Auta meitä ja jaa kirjoitusta eteenpäin Facebookissa, Twitterissä tai Linkedinissä. Kiitos!

Kommentit

Share This