Valmentaja-Akatemian tarina: Kuinka löydät intohimosi ja laskutat 10 000 euroa kuukaudessa

Terve!

Olen Joona Luostarinen ja kerron sinulle nyt minun, Timon ja Valmentaja-Akatemian tarinan.

tarina

Valmentaja-Akatemian ensisijainen tarkoitus on auttaa sinua valmentajana rakentamaan kannattava liiketoiminta, joka mahdollistaa sellaisen elämän mistä unelmoit.

Kannattava liiketoiminta on sellainen, jonka avulla pääset liikevaihtotavoitteeseesi ilman 7 päivän työviikkoa. Lisäksi pystyt laskuttamaan korkeampia hintoja kuin koskaan aikaisemmin, sekä nostamaan hintojasi säännöllisesti. Myös asiakkaasi tulevat luoksesi oma-aloitteisesti, eikä heitä tarvitse jahdata.

Valmentaja-Akatemian tarkoituksena on tietysti myös olla minun ja Timon näkökulmasta meille erittäin kannattava bisnes. Koska haluamme elää kuten opetamme, olisi typerää väittää muuta. Samaa kannattavuuttahan me opetamme myös asiakkaillemme.

Mutta tämä seikka ei ole tärkein toimintaamme ajava voima. Rahaa saa helposti myös muualta. Tämä on kuitenkin se paikka missä osaamisemme kohtaa maailman tarpeet. Tarkemmin sanottuna, sinun tarpeesi.

Olemme molemmat omilla tahoillamme tehneet toista vuotta henkilökohtaista sparraamista valmentajille ja asiantuntijayrittäjille. Olemme työskennelleet heidän kanssaan puoli vuotta ja hilanneet heidän kuukausilaskutuksensa vähintään 5000 euron tasolle.

Jos sinua kiinnostaa myös laskuttaa 5000 – 10 000 euroa tai enemmän, olet oikeassa paikassa. Tässä vaiheessa meille on kristallinkirkasta, miten homma pitää tehdä. Siis jos haluaa, että se toimii.

Aina ei kuitenkaan ollut näin.  Haluan kertoa sinulle nyt sen tarinan ja sen tarinan muutaman tärkeimmän opetuksen. Kävimme läpi seuraavat vaiheet oman bisneksemme kanssa.

  1. Kuinka löydät intohimosi
  2. Kuinka luot pienillä kokeiluilla ja mallintamalla menestyvän yrityksen
  3. Mistä tiedät epäonnistuneesi (ja kuinka voit ottaa kaiken irti siitä)
  4. Kuinka rakennat valmennuksen joka myy itse itseään
  5. Bisneksen kaksi tärkeintä asiaa
  6. Menestymisesi riippuu tästä tekijästä
  7. BONUS: Kuinka saat asiakkaat luottamaan sinuun nopeammin (ja ostamaan helpommin)

Toivottavasti sinä voit hyödyntää näitä opetuksia omassa bisneksessäsi.

Joskus joku minua fiksumpi totesi, että jokainen seminaari ja valmennus mihin osallistut, tulee sinulle kymmenkertaisena takaisin. Tämä resonoi minulle todelta silloin. Nyt tiedän sen olevan täysin totta.

Valmentautumisella on ollut suurin vipuvaikutus omassa elämässäni. Se on vaikuttanut peruuttamattomasti elämäni laatuun, ajatteluuni, tavoitteiden asettamiseen ja toteutumiseen, sekä siihen paljon puhuttuun onnellisuuteen. Valmentautuminen on ollut välttämätön komponentti sille, että me olemme Timon kanssa bisneksessämme tässä pisteessä missä olemme nyt.

Osa valmentautumista on lukeminen. Toivomme, että tämä tarina itsessään auttaa sinua kehittämään bisnestäsi eteenpäin ja välttämämään muutamia kivuliaita kantapääkoulun oppitunteja.

Kuinka löydät intohimosi?

Meillä on nyt selkeä suunnitelma ja tavoitteet seuraaviksi vuosiksi. Aina ei näin ollut. Neljä vuotta sitten perustimme Timon kanssa osakeyhtiön, mikä on Valmentaja-Akatemian taustalla vieläkin.

Timo-ja-Joona

Olimme molemmat jo silloin yrittäjiä, mutta samalla opiskelijoita. Etsimme suuntaa elämälle ja työlle.

Perustimme yrityksen ajatuksena tehdä yhdessä jotain kivaa ja yrityksen kautta tekeminen tuntui parhaalta ja opettavaisimmalta ratkaisulta. Tehdään ja opitaan yhdessä oikeiden projektien kautta. Riskit tuntuivat pieniltä silloin, koska yrityksen pystyssä pitäminen ei vaatinut juurikaan tuloja, kun rahat elämiseen tulivat muualta (opintotuki)

Yritys oli meille aluksi oppimisalusta. Sen kautta pystyimme tekemään erilaisia kokeiluja markkinointiin, myyntiin ja nettibisneksiin liittyen. Siinä kaiken muun säätämisen sivussa.

Päätimme heti alussa ne säännöt, joiden pohjalta tekisimme asioita. Ne ovat ohjanneet erilaisia kokeiluja, projekteja ja myöhemmin mahdollistaneet  myös Valmentaja-Akatemian syntymisen.

Meille 3 tärkeintä asiaa oli:

  1. Pidetään kulut pienenä, ei ”overheadia”. Toiminnan pitää olla mahdollisimman kannattavaa koko ajan.
  2. Aika on meille tärkeää, joten valitsemme aina ensisijaisesti rakenteiltaan kevyimmän toimintamallin. Yritämme automatisoida kaikki liiketoiminta-alueemme mahdollisimman pitkälle. Mieluummin tingimme katteesta, kuin omasta ajastamme.
  3. Jokainen tuote mitä myymme täyttää mielestämme kriteerin: ”markinoiden paras”. Käytämme laatua aina ensisijaisena kriteerinä.

Tämän jälkeen meille on muodostunut erittäin tärkeäksi seuraava sääntö: ”Tehdään vain asioita mistä nautimme ja voimme oppia”.

Joten, kuinka löydät intohimosi?

Meille intohimo lähtee kahdesta asiasta.

1. Vietetään aikaa niiden ihmisten kanssa, joita haluamme auttaa ja joiden kanssa tykkäämme työskennellä.

2. Valitaan aihe, jonka kanssa ne ihmiset tarvitsevat apua ja mistä me itse olemme kiinnostuneita. Luonnollisesti aiheen tulee olla myös sellainen, missä voimme kehittyä parhaiksi.

Näistä kahdesta asiasta pitää olla mahdollista rakentaa kannattava liiketoiminta. Muuten tuloksena on vain harrastamista, turhautumista tai hyväntekeväisyyttä.

Suurin virhe intohimon ympärille bisnestä rakennettaessa seuraava. Valitaan aihe joka kiinnostaa sinua nyt, mutta kiinnostus on vain hetkellistä ja suuntautuu kohta muualle. Monet lähtevät rakentamaan bisnestä esimerkiksi oman elämäntaparemonttinsa ympärille. Asia kiinnostaa sen verran kun oma remontti on käynnissä, mutta sen jälkeen kiinnostus lopahtaa. Idea on periaatteessa hyvä, mutta sen pohjalle ei rakenneta kestävää bisnestä ellei oikeasti nauti muiden ihmisten auttamisesta sen saman asian parissa.

Meille valmentajien sparraaminen löytyi sattumalta.

Minä mietin pari vuotta sitten seuraavaa askeltani elämässäni ja samalla sparrailin tuttuja valmentajia erilaisten bisnesongelmien kanssa. En aluksi ymmärtänyt mitä olin löytänyt vaan sen oivalluksen uppoamisessa kesti jonkin aikaa.

Timo oli samaan aikaan päivätöissä yritysvalmentajana ja näki sitä kautta valmennusalaa hiukan erilaisesta näkökulmasta.

Tajusimme, että suurin osa valmentajista osaa kyllä oman työnsä hyvin, mutta eivät hallitse yrityksen rakentamista sen ympärille. Varsinkin kun valmentajia, coacheja, kouluttajia ja konsultteja tulee koko ajan lisää ja markkinat saturoituvat, ei pelkkä osaaminen enää riitä erottumaan tai luomaan kannattaa bisnestä. Kaikki ovat jo hemmetin hyviä työssään.

Valmentajien sparraamisessa yhdistyivät kaikki yrityksen perustamiskirjaan kirjatut sääntömme ja intohimomme määritelmä.

Valmentajat ovat meidän mielestämme äärimmäisen mielenkiintoisia ihmisiä. Heiltä voimme oppia paljon ja heidän kanssaan on mukavaa työskennellä. Voimme auttaa heitä kehittämään yritystoiminnastaan oikeasti todella kannattavaa. Se on aiheena meitä kiinnostava ja sellainen missä voimme myös kehittyä valmentajien silmissä parhaiksi. Uskoimme, että pystymme rakentamaan sen ympärille todella kannattavan bisneksen ja niin olemme myös tehneet.

Kysy itseltäsi:

1. Millaisten arvojen pohjalta haluat elää elämäsi ja rakentaa työsi?

2. Kenen kanssa haluat ja tykkäät työskennellä?

3. Voitko auttaa heitä jossakin mikä kiinnostaa sinua todella paljon?  Tai uskotko, että voisit kiinnostua ja myös pysyä kiinnostuneena siitä aiheesta riittävän pitkään?

4. Voivatko he maksaa siitä sinulle hyvin?

Kuinka luot kokeilujen ja mallintamisen kautta toimivan yrityksen

Kun idea valmentajien valmentamisesta oli sillä tasolla, että se tuntui meistä hyvältä ja toimivalta, oli aika lähteä kokeilemaan sitä. Emme tehneet suurempaa hiomista, suunnittelua ja kehittämistä. Idea vietiin suoraan potentiaalisille asiakkaille testattavaksi.

joona_tuuli

Paras testi on yksinkertainen:

”Hei, voisin auttaa sinua saavuttamaan tämän asian. Se maksaa näin paljon. Lähdetkö mukaan?”

Jos asiakas lähtee mukaan, on aika tehdä ideasta konkreettinen tuote.

Ensimmäistä kauppaa voi helpottaa useilla eri tekijöillä, kuten

  • Tarjoamalla tulostakuun.
  • Lupaamalla jopa korvata vaivan ja menetetyn ajan rahallisesti, jos tavoitteeseen ei päästä.
  • Pyytämällä selkeästi pienempää hintaa kuin tulevaisuudessa aikoo pyytää.
  • Kertomalla selkeästi, että kyseessä on pilotti.

Toinen osa yrityksen rakentamista kokeilujen lisäksi on mallintaminen.

Melkein jokainen tekee sitä vakoilemalla muita samalla alalla toimivia yrittäjiä ja yrityksiä. Hyvältä näyttäviä asioita kopioidaan osaksi omaa toimintaa. Tämä on hyvä asia, koska miksi pitäisi keksiä pyörä uudelleen, jos jokin asia toimii hyvin? Pääasia kuitenkin on, ettei varasta keneltäkään mitään suoraan, vaan tekee asiat omalla twistillä soveltaen samaa toimintalogiikkaa.

Me tutkimme Timon kanssa valmennusalaa isommassa kuvassa. Timolla oli jo kokemusta Suomesta isommista valmennusorganisaatioista ja itse olin pyörinyt paljon valmentajayrittäjien kanssa. Sen takia käänsimme katseen suosiolla ulkomaille.

Tärkein kriteeri mallintamisessa on seuraava: pitää todella tietää, että jokin asia toimii, ennen kuin sitä lähtee kopioimaan omaan toimintaan. Jos joku valmentaja tekee hyvin asian, mikä ei tuo mitään tuloksia, niin sellaista on turha kopioida. Silti tätä tapahtuu aika uskomattoman paljon.

Me katsoimme yrittäjiä ja yrityksiä, joiden tiesimme tekevän kymmeniä tai satoja miljoonia vuodessa. Lähdimme tutkimaan kuinka nämä yrittäjät olivat aloittaneet ja miten he olivat rakentaneet oman menestyksensä. Eli emme katsoneet vain sitä mitä he tekevät nyt huipulla vaan miten sinne on päästy.

Mielestämme hyviä mallinnettavia ovat esimerkiksi Anthony Robbins, Eben Pagan, Brendon Burchard, Seth Godin ja Stephen Covey. Muitakin on, mutta näistä on hyvä aloittaa.

Menestyviä yrittäjiä katsomalla ja mallintamalla löytää ideoita ongelmiin (joita voit ratkaista asiakkailtasi), tuotteisiin, markkinointiin ja siihen kuinka rakennetaan kannattava bisnes nollasta miljooniin.

Kysy itseltäsi:

1. Millaisen tuloksen voit luvata auttaa asiakastasi saavuttamaan?

2. Miten voit helpottaa ostamista ensimmäisellä kerralla ja poistaa asiakkaan ostoriskin?

3. Ketä voit mallintaa omassa bisneksessäsi ja mistä voisit saada ideoita?

Mistä tiedät epäonnistuneesi (ja kuinka voit oppia siitä)

Kaikki kokeilut eivät ole helppoja ja kaikki eivät onnistu. Se on tarkoituskin. Epäonnistumisista voi oppia. Oikeastaan ei ole epäonnistumista, on vain oppimista.

Vain kokeilemalla asiat menevät eteenpäin. Täydellistä suunnitelmaa on mahdotonta laatia ilman säännöllistä todellisuuden antamaa palautetta.

Mielestämme paras kirja alkuvaiheen (ja myös kokeneemmille) yrittäjille on Rework.

Hinnoittelu on paras esimerkki vaikeasta kokeilusta. Suurin osa meistä valmentajista ei tee mitään kokeiluja sen suhteen. Hinta muodostetaan yleensä jollain näistä kolmesta tavasta.

  1. Kopioidaan hinta muilta saman alan valmentajilta.
  2. Päätetään jokin tuntipalkka, mikä tuntuu sopivan korkealta ja muodostetaan valmennuksien hinnat sen perusteella.
  3. Lasketaan oma työmäärä sekä valmennuksiin käytettävä aika ja muodostetaan valmennuksien hinta siitä.

Me halusimme hinnoitella valmennukset eri tavalla. Emme halunneet myydä aikaamme tai luottaa muiden keksimiin hintoihin, kun emme voineet nähdä heidän todellista taloudellista tilannettaan. Sen takia muilta kopioiminen on aina riski, jos ei ole mahdollista nähdä toisen valmentajan todellisia tuloksia.

Etsimme erilaisia hinnoittelumalleja ja päädyimme kokeilemaan kolmea erilaista. Nämä hinnoittelumallit eivät ole kovin yleisiä valmennusbisneksessä, joten pidimme itseämme välillä hulluina, kun mietimme voisiko joku niistä toimia.

  • Voiko valmennusta myydä tulospalkkiolla
  • Voiko hinnaksi määritellä kiinteän könttäsumman
  • Voisiko asiakas arvioida sopivan hinnan

Miksi tulospalkkiolla valmennuksen myyminen ei toimi?

Kokeilimme tulospalkkiota valmennuksessa, mutta se ei toiminut. Kokeilu epäonnistui. Miksi?

Koska vastuu tekemisestä, eli siitä toiminnasta mikä tuo tuloksia, siirtyi asiakkaalta minulle.

Tulospohjainen palkkio toimii loistavasti esimerkiksi myyntitilanteessa. Silloin tulospalkkion saaja voi täysin omalla työpanoksellaan vaikuttaa lopputulokseen. Valmennuksessa asiakkaan pitää kuitenkin lopulta tehdä suurin työ. Siitäkin huolimatta, että valmentaja on tukemassa, vaatimassa ja auttamassa asiakasta.

Käytännössä asiakas ei kokenut riittävästi vastuuta tekemisestä ja tulokset jäivät puuttumaan. On turha yrittää uida ihmisen laiskaa ja vastuuta välttelevää perusluonnetta vastaan ja kokeilun tuloksena oli täydellinen FAIL.

Miksi asiakas ei osaa arvioida oikeaa hintaa?

Lyhyt vastaus on, koska asiakas ei osaa arvioida valmennuksen hintaa. On sinun tehtäväsi kommunikoida valmennuksen arvo asiakkaalle. Muussa tapauksessa asiakas hakee vertailua hinnalle jostain hänelle tutusta asiasta, kuten:

  • Mikä on hinta suhteessa hänen omaan tuntipalkkaansa?
  • Mikä on suurin ostos mitä hän on ikinä ostanut?
  • Mitä muuta hän voisi ostaa samalla rahalla?

Valmennuksen arvo voi kuitenkin olla jotain ihan muuta kuin nämä asiat. Otetaan esimerkiksi meidän asiakkaamme eli valmentaja, kuka haluaa nostaa liikevaihtoaan 5000 eurosta 10 000 euroon kuukaudessa. Mikä on valmennuksen arvo hänelle?

Kun tavoitteeseen päästään, niin arvo on pelkästään yhdessä vuodessa 60 000 euroa. Siis pelkkä rahallinen arvo. Yleensä summa vielä saavutetatan tekemällä vähemmän töitä, mutta keskittymällä enemmän olennaiseen.

Kertomalla valmennuksen arvon asiakkaalle, hän on valmis maksamaan siitä aivan eri summia.

Miksi kiinteä hinta on paras hinnoittelumalli?

Itseasiassa tätä pitää tarkentaa. Kiinteäkin hinta voi olla pielessä, jos se ei pohjaudu asiakkaan saamaan arvoon.

Asiakkaan arvoon perustuva kiinteä hinta on paras. Silloin asiakkaan ei tarvitse ihmetellä mitä hän lopulta joutuu maksamaan tai laskea sitä. Sinä pystyt helpommin perustelemaan miten hinta on muodostunut ja tarjoamaan erilaisia maksuvaihtoehtoja ja takuita.

Meillä oli onni, että valitsimme tarkasti kenen kanssa haluamme töitä tehdä, sekä mitä haluamme auttaa näitä ihmisiä saavuttamaan. Pelkästään näiden kahden päätöksen takia pystyimme laskuttamaan valmennuksista jo tässä vaiheessa enemmän, kuin kumpikaan oli koskaan aikaisemmin laskuttanut yksittäisistä valmennuksista.

hinnoittelun peruste

Kysy itseltäsi:

1. Mihin hintasi perustuvat nyt?

2. Kuinka arvokas valmennuksesi on asiakkaallesi?

3. Minkä kiinteän hinnan voit pyytää asiakkaaltasi?

Kuinka rakennat valmennuksen joka myy itse itseään?

timo_valmentaa

Huomio! Jos haluat apua ensimmäisen valmennuksen starttaamiseen ja täyttämiseen asiakkailla, osallistu tähän ilmaiseen – verkkosparraukseen. Voit käydä sen läpi omassa tahdissasi.

Me otimme periaatteeksi, että haluamme elää todeksi sitä mitä opetamme. Kun katsoimme valmennusalaa yleisesti, niin liian moni valmentaja ei elänyt omien periaatteidensa mukaan. Siis niiden samojen periaatteiden, joita hän kuitenkin opetti asiakkailleen. Aivan liian moni Business Coach- ei saa omaa bisnestään lentoon. Mitä se kertoo palveluntarjoajan uskottavuudesta?

Halusimme, että vaikka asiakkaiden saamat tulokset ovat yksi mittari onnistumiselle, on yhtä tärkeää saada itse niitä samoja tuloksia. Sitten voi käyttää myös itseä esimerkkinä.

Tekemällä kokeiluja saimme itse hyviä tuloksia ja opettamalla samoja asioita asiakkaillemme, myös he alkoivat saamaan hyviä tuloksia. Usein parempia tuloksia kuin me itse, koska oliva toimineet alalla pitempään ja heillä oli jo valmiiksi suurempi potentiaali olemassa. Ilmiö tuntui aika kummalliselta aluksi, mutta se on tavallaan loogista. Me olemme kohtalaisen alkutekijöissä uramme näkökulmasta ja monilla asiakkaillamme on takana jo pitkä historia, mitä voi käyttää vipuna toiminnan nostamiseen uudelle tasolle.

Asetimme itsellemme tavoitteen päästä 10 000 euron kuukausittaiseen liikevaihtoon. Se on sama summa mitä useat asiakkaamme tavoittelevat. Toki joillekin riittää 5000 euroa ja osa haluaa taas 20 000 euroa tai enemmän.

Kun olet päättänyt tavoitteen, siitä tavoitteesta käsin voit rakentaa valmennuksen kaikki sisällöt. Rakentaminen tapahtuu ottamalla ideoita yksi kerrallaan, kokeilemalla niiden tehoa ja lisäämällä onnistuneet kokeilut valmennuksen lopulliseen sisältöön. Jatka tätä hinkkaamista niin kauan, että koko valmennusprosessi toimii varmasti.

Rakentaminen on helpompaa kuin kuvitellaan. Tarvitset vain selkeän tavoitteen, eli sen mikä on asiakkaasi unelmatilanne ja mihin hän haluaa päästä. Sitten pitää tietää nykytilanne, eli missä ollaan juuri nyt. Se taas on lähtötilanne valmennuksellesi.

Sinun tehtäväsi on valmennuksessa viedä lähtötilanteesta unelmatilanteeseen.

Ajattele asiaa näin.

Lähtötilanne on piste A.

Unelmatilanne on piste B.

Sinun tavoitteesi on viedä asiakkaat pisteestä A pisteeseen B.

Meidän tapauksessa tämä tarkoittaa, että me viemme asiakkaat 0 – 5000 euron laskutuksesta (piste A) 5000 – 10 000 euron laskutukseen (piste B).

Kysy itseltäsi:

1. Missä tilanteessa asiakkaasi tulevat luoksesi? Mikä on piste A?

2. Mihin unelmatilanteeseen lupaat viedä asiakkaasi? Mikä on piste B?

3. Mitä vaiheita näiden kahden pisteen välillä on?

Bisneksessä on kaksi asiaa, jotka sinun on pakko tehdä. Toinen niistä on…

Tuotekehitys.

Tuotekehityksen tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan nopeammin ja kivuttomammin valmennuksen päätavoite. Toinen puoli tuotekehitystä on kehittää asioita helpommaksi sinun näkökulmastasi. Eli tavoitteena on vähentää sitä aikaa mitä sinulla menee palvelusi tuottamiseen, tehdä valmennuksesta tasalaatuisempaa ja automatisoida mahdollisimman monia asioita.

Voit rakentaa koko valmennuksen asiakkaiden kanssa yhdessä, jos vain mietit sitä matkana pisteestä A pisteeseen B.

Näiden asiakkaiden kanssa tehtävien pienten kokeilujen avulla voit luoda valmennuksestasi systeemin, joka tuottaa ennustettavia tuloksia joka kerta. Samalla kun tuotekehitystä tehdään, koko valmennuksen sisällön ja oppimisprosessin voi dokumentoida eli kirjoittaa ylös. Kun valmennus on dokumentoitu, se on helppoa toistaa ja samoja virheitä ei tarvitse tehdä uudelleen ja uudelleen.

Meillä dokumentointi tarkoitti sisäisen ”Pelikirjan” rakentamista. Pelikirjaamme kuuluu kaikki valmennukseen ja asiakkaaseen liittyvät vaiheet. Aina sieltä ensimmäisestä tapaamisesta siihen asti, kunnes asiakas on käynyt koko valmennuksen läpi. Jokaiseen vaiheeseen sisältyvät asiat ovat dokumentoitu Pelikirjaan ylös.

Miksi?

Koska se säästää aivan valtavasti aikaa ja työtä pitkässä juoksussa. Tietysti se nostaa valmennuksen laatua satoja prosentteja, kun pyörää ei tarvitse keksiä jatkuvasti uudelleen.

Useimmat valmentajat tekevät jokaista valmennusta varten itse kaiken sisällön, ja joka kerta uudestaan. Kun tutkimme menestyneimpiä valmentajia, niin heidän valmennukset taas toistuivat lähes samalla tavalla kerrasta toiseen. Niitä kehitettiin joka kerta lisää, mutta ne perustuivat yhteen hyväksi todettuun malliin. Miksi ihmeessä muuttaa jotain sellaista, joka toimii?

Sen takia meillä jokainen tarjous, sopimus, kotitehtävä ja powerpoint-esitys on kehitetty yhdessä asiakkaan kanssa. Niitä on kehitetty kunnes olimme tyytyväisiä niihin ja niitä kehitetään edelleen.

Nyt kun valmentaja tulee asiakkaaksemme, saa hän muiden asiakkaiden kanssa opituista asioista täyden hyödyn. Ja me säästämme käsittämättömän paljon aikaa, kun voimme napata suoraan valmiin pohjan tai dokumentin asiakkaalle aiheesta kuin aiheesta. Kumpikin osapuoli voittaa.

Pelkästään valmennuskertoihin käytetty valmisteluaika on pudonnut muutamista tunneista 10-15 minuuttiin. Ja asiakas saa enemmän valmennuksesta, kuin hän olisi aikaisemmin saanut.

valmennusta

Kehittämistä kannattaa tietysti tehdä koko ajan, mutta lopputulokseen voi olla tyytyväinen siinä vaiheessa kun uskallat luvata täydellisen tulostakuun sekä lupaat antaa rahat takaisin ja lisäksi 500 euroa käteen, jos asiakas kokee tuhlanneensa aikaansa. Tämän takuun jokainen henkilökohtainen valmennusasiakkaamme saa.

Me kokosimme ideasta nostaa valmentajien liikevaihto 5000 – 10 000 euroon kuukaudessa valmennuksen ”Asiakkaita vuoden jokaiselle päivälle”. Valmennuksesta tuli lopulta 6 kuukauden kokonaisuus, jota tehtiin aluksi vain henkilökohtaisena sparrauksena.

Kysy itseltäsi:

1. Mikä valmennus sinun kannattaisi ensin kehittää huippuunsa?

2. Mitä asioita voisit tehdä samalla tavalla, jokaisen asiakkaasi kohdalla?

3. Missä muodossa valmennus on kannattavinta toteuttaa aluksi? (Verkossa, ryhmissä, luentoina vai henkilökohtaisena valmennuksena)

Menestymisesi riippuu tästä tekijästä

Se on markkinointi.

Siinä vaiheessa kun asiakkaasi saavat säännöllisesti tuloksia, on aika keskittyä markkinointiin. Se on suurin vipu, jolla voit nostaa tulojasi ja hankkia lisää asiakkaita.

Tästä taulukosta näet kuinka suuri vaikutus markkinointitaidoillasi on, kun haluat menestyä ja vaurastua valmennusbisneksessä.

rikastumisen-kuusikenttä

Kuinka suuri osaaminen on tarpeellista? Juuri sen verran, että voi auttaa asiakasta saamaan ne tulokset, mitä hän tarvitsee ja mitä sinä lupaat hänelle. Asiaan auttaa todella paljon se, että valitset itse asiakkaasi ja otat sellaisia joiden kanssa voit onnistua. Se on fiksun valmentajan määritelmä.

Sen jälkeen on tärkeämpää oppia löytämään niitä asiakkaita, joita voit auttaa. Taidoillasi ei ole mitään merkitystä, jos sinulla ei ole ketään ketä auttaisit niillä.

Alussa on tärkeämpää oppia markkinoinnin perusteet, kuin tutustua tai juosta jonkin uuden alustan (esim. Facebook) perässä. Jos et tiedä mitä markkinoinnilla haluat saada aikaan, on turha käyttää aikaa Facebook-sivun pyörittämiseen tai rahan syöttämiseen mainoksiin.

Omalla kohdallani markkinoinnin merkitys on muuttunut täysin sen jälkeen, kun aloin sitä opiskelemaan (lukemaan ja käymään valmennuksissa).

Markkinoinnin tehtävä on lopulta luoda ennustettavuus sinun bisneksellesi. Jos haluat tietää, että sinulla on jatkuvasti asiakkaita odottamassa pääsyä valmennuksiisi, niin suosittelen seuraavaa.

Ota 6 kuukauden markkinointispurtti ja unohda muu opiskelu (jos siis pystyt jo antamaan asiakkaille niitä tuloksia mitä he haluavat) siksi aikaa. Monet valmentajat ylikouluttavat itseään substanssiosaamisella, joka ei vie bisnestä yhtään mihinkään. Lopputuloksena on vain pirun katkera ja köyhä moniosaaja.

Tässä viisi suositusta, joilla sinun kannattaisi aloittaa:

  1. Seth Godin – Tribes
  2. Dan Ariely – Predictably Irrational
  3. David Ogilvy – Ogilvy on Advertising
  4. Seth Godin – Permission Marketing
  5. Robert Cialdini – Influence
Kysy itseltäsi:

1. Oletko keskittynyt kehittämään liikaa osaamistasi markkinointitaitojesi kustannuksella?

2. Oletko jo tarpeeksi hyvä valmentaja antamaan asiakkaillesi sen tuloksen, mitä he tarvitsevat?

3. Voisitko keskittyä seuraavat 6 kuukautta kehittämään markkinointiasi?

BONUS: Kuinka saat asiakkaat luottamaan sinuun nopeammin (ja ostamaan helpommin)

Tämä bonus on todennäköisesti tärkein asia sinulle tässä koko tarinassa. Sen avulla olemme onnistuneet tekemään HYVIN suurella prosentilla tapaamistamme valmentajista maksavia asiakkaita.

Tämä on hyvin erilainen tapa ajatella kuin mitä suurin osa valmentajista, konsulteista ja kouluttajista ajattelee. Sen taustalla on kolme tasoa, joiden avulla voit herättää asiakkaassa luottamusta sinuun.

Mitä enemmän herätät luottamusta, sitä helpompi sinun on myydä. Jos luottamusta on todella paljon, niin todennäköisesti asiakas haluaa ostaa sinulta ennen kuin sinun edes tarvitsee myydä mitään.

Suurin osa valmentajista pysyy vain ensimmäisellä tasolla ja toimii sielläkin väärin. Osa kipuaa myös tasolle kaksi. Vain harvat nousevat tasolle kolme, mutta he ovat usein se pieni osa valmentajista, jotka todella menestyvät.

1. Kuinka puhut itsestäsi valmentajana oikein

Kun sinä pääset ensimmäistä kertaa kasvokkain asiakkaasi kanssa ja sinun pitäisi myydä valmennuksesi hänelle, sinun täytyy ymmärtää, kuinka saat asiakkaan luottamaan sinuun.

Suurin osa valmentajista lähtee kertomaan omasta osaamisesta ja saavutuksista, eli tutkinnoista, sertifikaateista ja muista määritelmistä. Kuvittele tilanne jossa valmentaja lätisee tunnin ajan itsestään ja pyytää lopuksi sinua osallistumaan hänen valmennukseen. Kuinka luottavaisin mielin olisit ostamassa?

Tämä on vasta ensimmäinen taso, eli kuinka puhut itsestäsi valmentajana.

Kun tapaat menestyviä valmentajia, he eivät puhu itsestään tai tutkinnoistaan vaan siitä mitä he auttavat asiakkaitaan saavuttamaan.

2. Kuinka hyödynnät asiakkaidesi palautetta

Toinen taso on tuoda esille omien asiakkaiden kokemuksia. Ihmisillä on tapana luottaa muiden ihmisten sanomisiin. Mitä tutumpi se ihminen on, sitä enemmän sanomisiin voi luottaa.

Tässä kaksi esimerkkiä mitä asiakkaamme ovat sanoneet meistä ja kuinka me hyödynnämme heidän kokemuksiaan.

Lähtiessäni mukaan Joonan valmennukseen ei yritystoimintani kovasta yrityksestä huolimatta ollut oikein ottanut tuulta alleen. Joonan avulla olen löytänyt firmalleni oikean suunnan ja tehnyt toimintaani isoja muutoksia, jotka tuottavat haluttuja tuloksia. Lähtötilanteeseen nähden lähes kaikki on muuttunut – parempaan suuntaan ja valmennukseen investointi on tullut takaisin moninkertaisesti.

Joona osaa esittää oikeita kysymyksiä oikeissa paikoissa, herättää huomaamaan mikä on olennaista, kyseenalaistaa totuttuja toimintatapoja ja antaa teräviä neuvoja toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen.

Suosittelen ehdottomasti lähtemään mukaan Joonan valmennukseen. Se on investointi, joka kannattaa.

Elisa Mattila, Hyvinvointistartti.fi

Saimme Timon sparrauksessa konkreettisia ideoita liiketoimintamallimme terävöittämiseen. Timon käytännönläheinen sekä analyyttinen lähestymistapa auttoi meitä tunnistamaan kohderyhmämme todelliset tarpeet.

Sparraus tarjosi välitöntä hyötyä, olemme vieneet Timon terävöittämät ideat onnistuneesti käytäntöön valmennuksissamme.

– Jukka Joutsiniemi, Wellness & performance coach, Lifted.fi

Katso mitä Joonan ja Timon asiakkaat ovat sanoneet valmennuksista

3. Kuinka autat asiakasta luottamaan sinuun kokemusten avulla

Tämä kolmas taso on se, millä on kaikkein helpoin saada asiakkaat luottamaan sinun osaamiseesi ja ostamaan valmennuksesi.

Me aloitimme hyödyntämään tätä ajattelutapaa tarjoamalla ilmaisia parin tunnin henkilökohtaisia sparrauksia, joissa lupasimme osallistujille:

  1. Näyttää osallistujille ne asiat, jotka hänen bisneksessä ovat tällä hetkellä vialla ja estävät menestymisen
  2. Laatia yhdessä suunnitelma, jolla ongelmista pääsee eroon ja samalla aloittaa matkan kohti 5000 – 10 000 euron kuukausiliikevaihtoa

Asiakas pääsee välittömästi kokemaan henkilökohtaisesti osaamisemme ja arvioimaan olisiko siitä hyötyä hänelle.

Totta kai lopuksi tarjoamme mahdollisuutta osallistua valmennukseemme, jos näyttää siltä että asiakas olisi hyvä valmennettava. Hyvin suuressa osassa tapauksissa asiakas itseasiassa kysyy meiltä, että voimmeko jatkaa jollain tavalla valmentamista yhdessä. Silloin on helppoa antaa tarjous valmennuksesta.

Aina asiakas ei syystä tai toisesta voi tai halua lähteä valmennukseen. Joskus me emme halua ottaa asiakasta valmennettavaksi, jos hänen bisnes ei ole vielä riittävällä tasolla tai koemme työskentelyn muuten mahdottamaksi.

Silloin asiakas kuitenkin lähtee tyytyväisenä kotiin valmiin suunnitelman kanssa ja saattaa päätyä myöhemmin valmennettavaksi. Tilanne on huomattavan erilainen kuin, jos olisimme käyttäneet tunnin tai kaksi itsestämme puhumiseen ja omakehuun.

Kysy itseltäsi:

1. Mitä tuloksia voit antaa asiakkaallesi välittömästi, kun kohtaat hänet?

2. Oletko kerännyt vanhojen asiakkaidesi kokemuksia talteen? Hyödynnätkö niitä nyt?

3. Miten kerrot sen mitä teet asiakkaillesi?

Mitä teet seuraavaksi

Nyt tiedät kuinka olemme päätyneet sparraamaan valmentajia sekä kuinka olemme muodostaneet ajatuksemme valmennusbisneksestä. Nämä ovat tärkeimmät vaiheet ja opetukset meidän tarinassamme, tässä vaiheessa.

Jotta saisit kaiken mahdollisen hyödyn näiden reilun 3000 sanan lukemisesta, toimi seuraavaksi näin.

  1. Vastaa tarinassa oleviin kysymyksiin.
  2. Jätä kysymys tai kommentoi muuten kirjoitusta.
  3. Jaa tämä kirjoitus. Siitä on apua meille ja niille, ketkä päätyvät lukemaan tekstiä avullasi. Kiitos!
  4. Tule Facebook – sivullemme niin kuulet uusista kirjoituksista ja muista vinkeistä, joiden tarkoitus on auttaa sinua kehittämään bisnestäsi ja hankkimaan lisää asiakkaita.

Kommentit

Share This