TOP 3 tapaa hankkia asiakkaita netistä

lisää asiakkaita

Tässä on kolme parasta tapaa, jotka toimivat meille (ja meidän asiakkaillemme) juuri nyt. Valitsin ne listalle, koska niillä on saatu eniten tuloksia nopeasti ja myös pitkällä aikavälillä. Nämä kolme tapaa toimivat B2C (kuluttajamyynti) ja B2B kentällä (yritys myy yritykselle)

Jos voisin antaa valmentajalle kolme asiaa, joihin keskittyä markkinoinnissa, ne olisivat nämä. Näistä hyötyy valmentaja ja valmentajan asiakkaat monilla tavoilla. Hyvä yhdistelmä.

1. Blogin kirjoittaminen

blogin kirjoittaminen

Kysymys kuuluu, että miten blogilla saa asiakkaita? Moni kirjoittaa blogia sen takia kun joku guru sanoo, että niin pitää tehdä. Silloin lopputulos harvoin synnyttää asiakkaita.

Kun blogia kirjoittaa, pitää tietää kenelle sitä kirjoittaa. Ja miksi sitä kirjoittaa.

Me kirjoitamme blogia valmentajille. Blogin tarkoitus on auttaa valmentaja hankkimaan lisää asiakkaita ja rakentamaan kannattava bisnes sen oman osaamisen ympärille. Tämä ohjaa meitä antamaan lukijoille kaiken mitä tiedämme. Yritämme antaa sen mahdollisimman selkeinä ja kattavina paketteina, eli blogikirjoituksina.

Tulos: Poikkeuksetta jokainen julkaisemamme blogikirjoitus on johtanut yhteydenottoihin. Monesta on seurannut tapaaminen ja tapaamisista asiakassuhteita. Jossain tapauksissa lukija on päätynyt ostamaan verkkokurssin.

Mielestäni jokaisen valmentajan kannattaisi kirjoittaa blogia. Miksi? Syitä on monta.

  • Kirjoittamalla blogia erottuu joukosta. Suurin osa valmentajista ei sitä kuitenkaan tee.
  • Silloin saa jatkuvasti palautetta asiakkailta. Sen pohjalta on helppoa kehittää omaa osaamista, lisätä tai kehittää omia valmennuksia ja mikä parasta, kehittää luottamusta asiakkaisiin.
  • Kirjoittamalla joutuu hiomaan omaa osaamista, kommunikaatiota ja tietojaan helposti ymmärrettävään pakettiin. Muiden opettaminen on paras tapa oppia itse.
  • Ylläpitämällä blogia on esillä. Kun on esillä, pysyy asiakkaiden mielessä ja saa jatkuvasti huomiota. Huomio kääntyy jossain vaiheessa luottamukseksi ja luottamus lopulta ostopäätökseksi.

Blogaaminen ei ole nopein tie onneen. Alussa tuloksien näkyminen voi olla hidasta. (Ellei ole käytössä pientä pääomaa ja hyödynnä tämän kirjoituksen kohtaa 2.) Siksi moni valmentaja ei koskaan vaivaudu kirjoittamaan blogia. Varsinkin, kun työpöydällä on paljon muita ”kiireellisiä” asioita. Valitettavasti moni näistä kiireellisistä asioista ei ole todellisuudessa tärkeitä. Ne vain tuntuvat tärkeiltä.

Sitten blogaamisesta muutama sana, jos sellaisen perustamista mietit.

  • Aloittaminen on vaikeinta. On sitten kyse koko blogista tai yksittäisestä kirjoituksesta. Idean löytäminen tai kirjoittaminen ei ole vaikeaa, mutta alas istuminen ja näpyttelyn aloittaminen on.
  • Hyväksi blogaajaksi tulee vain kirjoittamalla ja JULKAISEMALLA tekstejä. On tärkeää ymmärtää tämä. Me olemme julkaisseet aluksi täyttä roskaa melkoiset läjät.
  • Mene pintaa syvemmälle. Kysy itseltäsi voitko antaa tekstin luettavaksi kenelle tahansa potentiaaliselle ASIAKKAALLESI ja hän ymmärtää mistä puhut. On toki hienoa näyttää omaa asiantuntijuutta käyttämällä ammattislangia tai pitkiä vaikeita lauseita, mutta silloin lukijan mahdollisuus ymmärtää tekstiä vähenee.
  • Kirjoita asiakkaallesi. Kollegasi ja vertaisesi eivät todennäköisesti kasvata liikevaihtoasi. Heidän kommentit kasvattavat egoasi, mutta vain tilapäisesti. Ego ei tykkää myöskään siitä, että tekee konkurssin.
Tähän väliin voin suositella kahta kirjaa, jotka auttavat sinua löytämään oman luovan tapasi kirjoittaa blogia ja voittamaan pelkosi julkaisemisen suhteen.
– Daily Rituals: How Artists Work – Mason Currey
– The War of Art – Steven Pressfield

2. Facebook-mainonta

facebook-mainonta

Facebook-mainonta on mielestäni nopein tapa tehdä rahaa tällä hetkellä. Sen avulla tavoittaa nopeasti, helposti ja halvalla valtavan määrän ihmisiä.

Mihin käytän Facebook-mainontaa? Tietysti valmennusten mainostamiseen, mutta myös blogikirjoitusten levittämiseen.

Nyt saatat ihmetellä miksi maksaisin siitä, että joku näkee mainoksen, joka johtaa täysin ilmaiseen blogitekstiin.

Maksan blogitekstien mainostamisesta, koska pienellä sijoituksella saan lisää huomiota potentiaalisilta asiakkailta. Tämä huomio kerryttää sähköpostilistaa (katso kohta 3), tuo yhteydenottoja ja aloittaa luottamuksen rakentamisen.

Tällä tavalla asiakkaita ei tule suoraan (ainakaan kovin usein). Sen sijaan tapaamisia ja yhteydenottoja tulee. Tämä on hyvä ensimmäinen askel. Asiakassuhde pitää aloittaa jostain.

Facebookissa on kaksi tapaa mainostaa, kun mainostetaan blogipostauksia. Käytän blogipostauksien mainostamiseen niistä toista. Se on: ”Julkaise teksti Facebook-sivullasi ja mainosta julkaisua”.

Facebook päivitys

Jos sinulla ei vielä ole omaa Facebook-sivua, perusta se nyt. Tarvitset sitä kuitenkin. Jos toimit yksin ja olet ainoa henkilö yrityksessä, perusta sivu mieluummin omalla nimelläsi kuin yrityksesi nimellä. Asiakkaasi kuitenkin tuntevat sinut, eivät laskutusosoitettasi.

Tee blogikirjoituksestasi päivitys Facebook-sivullesi. Huolehdi, että jaettavan tekstin kuva ja kuvaus ovat kunnossa. Kirjoita hyvä teksti päivityksellesi ja julkaise se. Sitten voit oikeasta kulmasta klikata ”Mainosta julkaisua”.

Mainostan itse ensin aina sivun omille tykkääjille. Miksi? Koska Facebookin algoritmi näyttää tällä hetkellä luonnollisesti päivityksen vain 10 %:lle tykkääjistä. Lopuista pitää maksaa, mikäli haluaa heidän näkevän päivityksen.

No miksi maksaa ihmisistä, ketkä jo tykkäävät sivustasi? Koska he todennäköisemmin lukevat, tykkäävät ja jakavat tekstiä. Koska todennäköisesti kaikki heistä ei ole vielä maksavia asiakkaita.

Tällä tavalla saat helposti enemmän tykkäyksiä ja jakoja. Ja mitä enemmän saat tykkäyksiä ja jakoja, sitä enemmän päivitykset kiinnostavat ihmisiä.

Vasta päivän tai parin jälkeen mainostan tuntemattomille ihmisille. Siinä vaiheessa pohjalla on jo muutamia tykkäyksiä.

Viimeinen vinkki: Varaa Facebook-mainontaan rahaa.

Mitä enemmän voit käyttää mainoksiin, sitä enemmän opit ja saat sieltä tuloksia. Mitä enemmän rahaa voit käyttää, sitä nopeammin voit odottaa tuloksia.

Kirjoitan Facebook-mainonnasta myöhemmin vielä pidemmän, täysin oman kirjoituksen. Siinä käydään läpi vaihe vaiheelta kuinka mainos tehdään ja mitkä asiat meillä on tuoneet eniten tuloksia. Varmista, että kuulet siitä ensimmäisenä jättämällä sähköpostiosoitteesi tähän:

3. Sähköpostilista

sahkopostin kirjoittaminen

Sähköpostilista on kuin korkeatuottoinen sijoitus. Saat rahaa sieltä säännöllisesti ja mikäli laitat sinne rahaa jatkuvasti lisää, kasvavat tuottosi koko ajan. Sähköpostilista on Suomessa hyvin vähän käytetty ja suuresti aliarvostettu resurssi. Sen avulla voi kerätä suurimmat fanisi yhdelle listalle ja tavoittaa heidät milloin vain napin painalluksella.

Aina kun myymme jotain, niin lähetämme siitä viestiä sähköpostilistallemme ja sieltä löytyy aina asiakkaita. Laskemalla kaikki listalta saadut myynnit yhteen voi helposti laskea sähköpostilistan arvon ja yhden siellä olevan asiakkaan arvon. Silloin näkee miksi on järkevää kerätä listaa ja miksi on todella järkevää sijoittaa euroja listan kasvattamiseksi.

Jos maksat vaikka 3 euroa yhdestä sähköpostilistalle liittyvästä (joka on hemmetin paljon), saat 3000:lla eurolla 1000 ihmistä listalle. Jos myyt prosentille heistä tonnin valmennuksen, jää 7000 euroa voitolle.

Sähköpostilista toimii hyvin yhdessä blogin kirjoittamisen ja Facebook-mainonnan kanssa. Meidän tavoitteemme on saada jokaisesta kirjoituksesta ihmisiä sähköpostilistoillemme. Miksi? Koska silloin kukaan ei pääse meidän ja asiakkaamme väliin.

Listalla olevien asiakkaiden kanssa voi rakentaa suhdetta ilman välikäsiä. Eikä siitä tarvitset maksaa joka kerta (kuten Facebook-mainoksista). Eikä tarvitse toivoa, että asiakas eksyy vahingossa takaisin blogiin lukemaan uusinta kirjoitusta.

Jokainen meistä lukee sähköpostia. Käymme läpi vähintään niiden otsikot. Sähköpostilistan avulla pääsemme asiakkaiden omalla luvalla heidän silmiensä eteen. Sen jälkeen on meidän tehtävä huolehtia siitä, että he jaksavat ja haluavat lukea meidän tuottamaa sisältöä.

Jos sinulle ei vielä ole sähköpostilistaa, lue tämä kirjoitus ja aloita sen rakentaminen heti.

Jos sulla on bisnes tai tuleva projekti ja haluat siihen puskea asiakashankintaa kunnolla eteenpäin, tutustu syksyn 2016 Mastermind-ryhmään.

Siellä jokainen työstää omaa bisnestään ja me autetaan omien taitojen ja kokemusten avulla puskemaan ihmisiä näiden asioiden parissa.

Tässä yksi esimerkki siitä, millaisia tuloksia yhteistyö voi tuottaa.

”Moi,

Tässä ytimekkäästi palaute siitä mitä hain ja olen saanut.

Tavoitteena oli breikata digipuolen tuotteiden myynnissä ja markkinoinnissa. Suomeksi sanottuna tehdä tuohta ja laajentaa yrityksen liiketoimintaa tälle sektorille. Ei mitään nappikauppaa vaan isommin ja kustannustehokkaasti.

Palikat tähän oli omasta takaa melko valmiina, mutta hommaa en ollut saanut kuitenkaan itse pelittämään kunnolla.

Aloitettiin Timon kanssa projekti 19.4.2016 ja ensimmäinen digituote meni ulos jo pari päivää tämän jälkeen. Kauppaa alkoi tämän jälkeen tulemaan aika mukavaan tahtiin.

Töitä asioiden oppimiseen on tullut tehtyä ja opittua kantapään kautta tiettyjä juttuja, mutta kyllähän tämä homma otti tuulta purjeisiin aika nopeasti. Alla olevat lukemat ehkä kertoo asiasta tarkemmin.

Timon projektista pyytämä summa oli kohtuullisen iso 6-7 tonnia. Se kuitenkin tuli takaisin korkojen kera jo ensimmäisen 2 viikon aikana.

Iso käsi ja kiitos! Homma jatkuu”

Lukemia 19.4-17.8:

                                   Mainosbudjetti        Liikevaihto               Voitto

Huhtikuu                   413,01 €                    7 216,84 €

Toukokuu                 7 824,83 €                 22 432,73 €

Kesäkuu                    346,73 €                    12 456,53 €

Heinäkuu                  2 462,59 €                 43 940,79 €

Elokuu                       1 650,18 €                 17 530€    

                                    12 697,34 €       103 576,89 €            90 879,55€

Voit tutustua Mastermind-ryhmään klikkaamalla tästä.

Seuraava kirjoitus

Varmista, että saat seuraavan kirjoituksen sähköpostiisi heti kun se julkaistaan.

Mitä teet seuraavaksi

1. Jos sinulla on kysymyksiä, jätä kommentti.

Jos sinulla on kysymyksiä kirjoituksesta, jätä kirjoituksen alle kommentti. Tai lähetä minulle sähköpostia joona@valmentaja-akatemia.fi.

2. Jaa kirjoitus eteenpäin.

Auta meitä ja jaa kirjoitusta eteenpäin Facebookissa, Twitterissä tai Linkedinissä. Kiitos!

Kommentit

Share This