Kuvittele tämä tilanne:
Menet tapaamaan potentiaalista asiakastasi kasvotusten kahvilaan. Ennen kuin edes esittäydyt tarkemmin alat kertomaan palveluistasi, osaamisestasi tai tutkinnoistasi. Ja jatkat sitä yksinpuhelua niin kauan kuin asiakas jaksaa kuunnella.
Mitä kuvittelen asiakkaan tuntevan tässä tilanteessa? Jep, olisihan se kokemuksena aika syvältä.
Tämä on se sama kokemus, minkä suurin osa ihmisistä saa nettisivuilla.
“Minä, minä, minä, osta, osta, osta”
Mikä on vaihtoehtona?
Asiakassuhteen rakentaminen.
Kuvittele sama tapaaminen, mutta tällä kertaa esittäydyt. Kysyt asiakkaalta miten hänellä menee ja sitten ryhdyt auttamaan häntä hänen ongelmissa. Seuraavan tunnin ajan kysyt, autat, neuvot ja ohjaat eteenpäin.
Mitä kuvittelet, että asiakas tuntee siinä vaiheessa?
Kyllä. Luottamusta, intoa, kiinnostusta ja kiitollisuutta.
Kumman näistä kokemuksista haluat tarjota asiakkaillesi?
Aivan, jälkimmäisen tietysti. Ja miten se onnistuu?
Sähköpostilistan avulla. Kuulostaa tyhmältä vai mitä?
Odotapa niin selitän tämän auki.
Kuinka sähköpostilista luo asiakassuhteen (ja lisää asiakkaidesi määrää)
1. Voit aloittaa asiakassuhteen sähköpostilistan avulla.
Ilman sähköpostilistaa satunnainen ihminen käy sivuillasi ja poistuu sieltä koskaan palaamatta. Todennäköisesti hän on kokenut sinun yksinpuhelusi, eikä pitänyt sitä kiinnostavana.
Jos saat hänen sähköpostiosoitteensa talteen ja hän poistuu sivuiltasi sen jälkeen, voit aina ottaa asiakkaaseen uudelleen yhteyttä. Ja sähköposti mahdollistaa yhteydenottamisen yhä uudestaan ja uudestaan.
Kunnes lopulta kävijästä tulee maksava asiakas.
Jos et vielä tiedä miten saat asiakkaan sähköpostin talteen, lue tämä kirjoitus loppuun ja tiedät varmasti.
2. Voit rakentaa asiakassuhdetta pala kerrallaan.
Samalla tavalla kuin sivuillasi käyntiä voi pitää tapaamisena asiakkaan kanssa niin myös jokaista lähettämääsi sähköpostia voi pitää.
Ja se on hyvä pitää mielessä. Mieti jokaista sähköpostia tapaamisena, jonka pidät kasvotusten.
Sen sijaan, että käytät tunnin tapaamiseen (+matkat). Voit lähettämällä sähköpostia saada muutamassa minuutissa useiden tapaamisten verran rakennettua suhdetta asiakkaaseen tai useisiin asiakkaisiin. Ja jokainen lähettämäsi viesti rakentaa suhdetta eteenpäin, kunnes asiakas on valmis ostamaan sinulta.
3. Voit rakentaa luottamusta sinun ja asiakkaan välille.
Asiakassuhteen rakentaminen on käytännössä luottamuksen rakentamista sinun ja asiakkaan välille. Ja se tapahtuu helpoimmin kun pyrit auttamaan asiakasta ratkaisemaan asioita, joihin hän etsii vastauksia.
Sähköpostin avulla voit antaa loputtomasti tietoa (kyllä, ilmaiseksi), jota hän kaipaa. Vaikka sitä tietoa löytyisi jostain netin syövereistä muutenkin, voit sinä olla se taho, kuka on selvittänyt asiat valmiiksi pureskeltavina kokonaisuuksina hänelle valmiiksi. Ja kehen asiakkaan on silloin helppoa turvautua myöhemmin? Kyllä, sinuun.
Ja lopulta kun on tarpeeksi luottamusta, on helpompi myydä jotain. Todennäköisesti ihmiset jo odottavat siinä vaiheessa, että tarjoat heille apua. Ja silloin on paras hetki myydä.
Koontina vielä tässä 5 syytä miksi sinun pitää perustaa sähköpostilista:
1. Yksinpuhelun sijaan voit aloittaa vuoropuhelun asiakkaan kanssa.
2. Huutamisen sijaan pystyt tuottamaan asiakkaalle arvoa.
3. Saat useamman nettisivusi kävijöistä “talteen” ja voit tehdä heistä asiakkaita.
4. Lisäät myyntiäsi, koska luot enemmän luottamusta asiakkaisiisi ennen kuin yrität myydä heille.
5. Saat asiakkaasi jopa odottamaan, että myisit heille.
Jos nyt uskot näihin viiteen asiaan niin seuraava vaihe on rakentaa oma sähköpostilista. Ja se tapahtuu näin…
Näin rakennat sähköpostilistan
Sähköpostilistan rakentamiseen tarvitaan muutamia työkaluja, jotka käyn läpi tässä kirjoituksessa.
Tässä vaiheessa kuitenkin tarvitaan vain yksi. Ja se on tärkein niistä. Sen avulla ylläpidät kaikkia sähköpostiosoitteita, -listoja ja lopulta myös lähetät ihmisille viestejä.
Tähän tehtävään on useita vaihtoehtoja. Kaikilla on oma suosikkinsa. Usein se, mihin on ensimmäiseksi päätynyt.
Olen itse kokeillut useita, vaihtanut sitä pari kertaa ja lopulta jäänyt käyttämään yhtä. Toivon, että olisin päätynyt käyttämään tätä jo silloin, kun aloitin yrittäjänä.
Oma suosikkini ja se mitä käytämme nyt Timon kanssa on Active Campaign.
Muitakin vaihtoehtoja tosiaan on, mutta lukuisia testattuani päädyin tähän. Sen ominaisuudet, yksinkertaisuus ja hinta sopivat meille täydellisesti. Ja uskon niiden sopivan myös sinulle.
Näytän sinulle nyt vaihe vaiheelta kuinka perustat oman sähköpostilistan.
1. Perusta tili palveluun.
Mene palvelun sivuille klikkaamalla tästä.
Täytä nimesi ja sähköpostiosoitteesi. Klikkaa sitten “Try it for free”. Saat 14 päivää ilmaista kokeiluaikaa.
Napin painamisen jälkeen päädyt suoraan omalle tilillesi.
Siellä täytät tietosi ja klikkaa “Get Started”.
Pääset seuraavaksi tilin etusivulle, joka näyttää tältä.
2. Luo sähköpostilista
Ensimmäiseksi luodaan uusi sähköpostilista. Tämä on se “rekisteri”, mihin kaikki asiakkaasi sähköpostiosoitteet tallentuvat.
Anna listallesi nimi, täytä osoitetietosi, nettisivujesi osoite ja lyhyt kuvaus miksi ihmiset ovat päätyneet sähköpostilistallesi. Sitten paina “Create List”.
Ja nyt sinulla on oma lista. Tosin tyhjä sellainen.
Jos tässä vaiheessa haluat tuoda listalle olemassa olevia asiakkaiden sähköposteja, voit tehdä sen ”Import contacts” – napista.
3. Luo tilauslomake, josta ihmiset pääsevät listallesi
Seuraavaksi luodaan tilauslomake, jonka avulla ihmiset pääsevät listallesi. Tätä tarvitset myöhemmissä vaiheissa tätä kirjoitusta, jos haluat saada listallesi tilaajia jo tänään. Klikkaa “Forms” – kohtaa.
Sivun alalaidasta löytyy vihreä nappi jota painamalla pääset eteenpäin.
Anna lomakkeelle nimi, valitse muodoksi “Inline Form” ja valitse sähköpostilistasi. Jatka painamalla “Create”.
Muokkaa lomakettasi klikkaamalla eri osia ja kääntämällä ne suomeksi. Anna lomakkeelle hyvä otsikko ja lyhyt kuvaus. Olet valmis.
4. Lisää lomake sivuillesi.
Seuraavaksi lisätään lomake sivuillesi.
WordPress-sivulle tilauslomake on helppoa lisätä ilmaisen lisäosan avulla (löydät sen täältä). Voit myös käyttää koodia ja lisätä se lomakkeen käsin haluamaasi paikkaan. Tässä esimerkki:
Nappaa kopioimalla “Simple Embed” – koodi Active Campaignista.
Avaa haluamasi sivu nettisivuillasi ja kopioi koodi “Teksti” – puolelle.
Ja sitten julkaise tai tallenna sivu. Nyt sinulla on lomake sivullasi.
Katso videolta vaihe vaiheelta kuinka sähköpostilista perustetaan ja lisätään sivuille
Millä saa ihmisiä sähköpostilistalle?
Kun sähköpostilista on olemassa, seuraava kysymys on tietysti kuinka sinne saa ihmisiä.
Seuraa näitä viittä vaihetta ja sinulla on jo tämän päivän lopussa kymmeniä tai satoja ihmisiä listallasi.
1. Luo hunajapurkki.
Mikä on hunajapurkki? Odotapa niin kerron.
Hunajapurkki on se, minkä luokse ihmiset kerääntyvät kuin mehiläiset hunajansa. Se on käytännössä houkutin. Ja sen tehtävä on antaa ihmisille jotain arvokasta, mitä he kaipaavat, vastineeksi sähköpostiosoitteesta.
Eli mitä tapahtuu käytännössä: He saavat jotain arvokasta, kuten e-kirjan tai videon. Sinä saat heidän sähköpostiosoitteen, jonka avulla voit jatkaa keskustelua.
Tässä on yksi elävä esimerkki hunajapurkista.
2. Kerro hunajapurkista ja ohjaa asiakkaat laskeutumissivuille.
Kun sinulla on hunajapurkki, on seuraava vaihe kertoa siitä ihmisille. Sitä varten on hyvä olla laskeutumissivu.
Tässä esimerkki laskeutumissivusta.
Kuten huomaat niin sivulta ei ole linkkejä mihinkään (paitsi rekisteriselosteeseen). Ainoa vaihtoehto on päättää ladata hunajapurkki tai poistua sivulta. Se pistää kävijän tekemään päätöksen haluaako hän raportin vai postua sivulta.
Kuulostaa tyhmältä, koska aina voisi tarjota muita vaihtoehtoja. Mutta oikeasti se on fiksua. Miksi? Koska päätösten tekeminen on vaikeaa, joten haluamme poistaa mahdollisuudet hypätä jonnekin muualle.
Tietysti kaikki eivät lataa hunajapurkkia, mutta isompi osa lataa tällä tekniikalla kuin, jos sivulla on paljon muita vaihtoehtoja lataamisen lisäksi.
Takaisin tarinaan.
Tässä vaiheessa on hyvä levittää viestiä kaikkialle, mistä tavoitat potentiaalisia asiakkaitasi. Hyödynnä sosiaalista mediaa, maksettua mainontaa ja hakukoneoptimointia.
3. Laita tilauslomakkeita ympäri sivuasi ja blogiasi.
Kolmas vaihe on lisätä ihmisille mahdollisuus ladata jokin hunajapurkki eri puolilta sivua. Siihen on erilaisia työkaluja, joilla se onnistuu, kuten Bloom, PopupAlly tai Optinmonster.
Ja todella tehokas tapa on luoda yksinkertaisia hunajapurkkeja jokaisen blogitekstin yhteyteen eri tavoin. Hyviä hunajapurkkeja ovat tekstiin liittyvät ladattavat tehtävälista ja ohjevideot.
Tässä kolme esimerkkiä tilauslomakkeista.
Lomake keskellä tekstiä.
Lomake blogitekstin sivussa, aikaviiveellä. Eli käytännössä kävijä lukee blogitekstiä ja sinä voit määritellä ennalta tietyn ajan tai tapahtuman, milloin blogitesktin viereen ilmestyy lomake.
Kolmas vaihtoehto on popup. Eli ikkuna, joka aukeaa keskelle näyttöä ja peittää muun sisällön. Se pistää kävijän tekemään päätöksen tilaamisesta tai sulkemisesta.
4. Kerro vanhoille asiakkaille hunajapurkista sähköpostitse.
Jos et ole kerännyt asiakkaita rekisteriin tai listalle niin käy sähköpostisi läpi ja laita jokaiselle viestiä hunajapurkista, jos uskot siitä olevan iloa asiakkaillesi.
Jos olet kysynyt asiakkailtasi lupaa lähettää heille sähköpostia niin voit lisätä heidät suoraan listalle. Henkilökohtaisesti pyydän mieluummin ihmisiä liittymään itse, jos he kokevat saavansa siitä hyötyä, kuin lisään heidät suoraan listalle.
5. Tee Linkedin – kontakteista lista.
Tämä on yksinkertainen kikka, millä saa listan käynnistettyä nopeasti, vaikka et olisi vielä Linkedinissä.
Linkedin antaa mahdollisuuden ladata jokaisen kontaktisi sähköpostiosoitteen listana. Voit lisätä sen listan suoraan Active Campaigniin.
Tässä on vaihe vaiheelta kuinka voit tehdä.
Kirjaudu tilillesi. Mene yläpalkissa “My network” – valikosta “Connections” – kohtaan.
Seuraavasta ikkunasta etsi oikeasta laidasta tälläinen nappi. Paina sitä.
Oikeasta kulmasta löydät “Export Linkedin Connections” – napin.
Sitten pääset lataamaan lista. Hyvä lataus muoto on .csv.
Ja nyt sinulla on lista.
Tämän voit käydä importtaamassa sähköpostilistallesi Active Campaigniin.
Katso videolta vaihe vaiheelta kuinka saat Linkedinistä sähköpostilistan Active Campaigniin
Mikä on hyvä koko sähköpostilistalle
Useimmiten oikea vastaus on, että enemmän on parempi. Mutta todellisuudessa se ei välttämättä tuo etua.
On huima ero siinä, että onko sinulla 10 000 ihmistä listalla, joista 10 % avaa viestisi. Vai 5000 ihmisen lista, joista 50 % avaa viestisi.
Suomeksi se on 1000 vs. 2500.
Sen takia hyvä lista on kohdistettu lista.
Suomessa melko iso lista on jo 5000 henkilöä. Ja alle 5000 hengen listallakin voi tehdä isoja tuloksia.
Eli tärkeää ei ole listan koko vaan ketä siellä on ja kuinka sitä käyttää.
Ja kannattaa muistaa, että kaikki lähtevät nollasta. Mikäli seuraat edellisen kappaleen ohjeita niin sinulla on tämän päivän päätteeksi jo useita sähköpostiosoitteita listallasi.
Meillä Timon kanssa ensimmäinen Valmentaja-Akatemian sähköpostilistan kasvattaminen tapahtui vasemmalla kädellä ja ilman tavoitteita. Parissa kuukaudessa listalle kertyi muutama sata sähköpostiosoitetta. Muutaman automaattisen viestin ja pitkän hiljaisuuden jälkeen lähetimme yhden sähköpostin listalle mikä toi 4500 eurolla kauppaa.
Tärkeintä ei siinä vaiheessa ollut raha vaan se tunne, että sähköpostilistalla voi tienata naputtelemalla sanoja ruudulle ja painamalla lähetä-nappia. Vaikka listan koko ei päätä huimaisi.
Vanha sanonta pitää paikkansa:
Money is in the list.
Virheitä sähköpostilistan rakentamisessa
1. Et rakenna sähköpostilistaa. (enkä saanut sinua vakuutetuksi siitä)
Kuten kirjoituksen alussa sanoin niin tämä ei tunnu tärkeältä bisneksen alkuvaiheessa. Mutta usko pois, se tunne muuttuu nopeasti.
Sähköpostilista on myös se työkalua, mikä takaa että sinulla ihmisiä jatkuvasti odottamassa pääsyä asiakkaaksesi.
Älä mieti asiaa pidempään, perusta sähköpostilista tänään.
2. Ostat sähköpostiosoitteita random-listoilta.
En ole sähköpostiosoitteiden ostamista vastaan. Se on itse asiassa hyvä idea ja tiedän, että sillä voi saada tuloksia. Tässä kuitenkin pätee edellisessä kappaleessa mainittu asia.
Jos ostat sähköpostiosoitteita niin varmista, että ostat ne luotettavilta tahoilta. Ja mieluiten hyvin kohdistetuilta.
Valitettavasti kaikki kauppiaat eivät tee kovin eettistä bisnestä ja ei ole hyvä tilanne, jos päädyt ostamaan sellaiselta taholta osoitteita.
On asiakkaana ikävää löytää itsensä tilaamasta sähköposteja, joista ei ole lainkaan kiinnostunut. Se mielikuva, mikä siitä viestin lähettäjästä jää, on tietysti hyvin ikävä ja vaikea kumota.
Jos ostat osoitteita niin varmista, että ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneita siitä mitä sinulla on sanottavana. Muuten on vain parempi käyttää aika ja raha listan kasvattamiseen muilla tavoin.
3. Käytät sanaa ”uutiskirje”.
Uutiskirje on korvaava tekijä sille lappusella, mitä yritykset lähettivät aikanaan postin välityksellä kotiisi. Se, mikä on täynnä tarjouksia ja kuvauksia uusista tuotteista. Täynnä “minä, minä, minä” – puhetta.
Moni tekee sitä sähköisessä muodossa ja seuraavassa kirjoituksessa kerron, mikä on tälle vaihtoehto. Jos mietit asiaa lukijan näkökulmasta niin montaako tälläistä lappusta odotat itse innosta puhkuen saapuvan sähköpostiisi? Aivan, tuskin yhtään.
Uutiskirjeitä tässä muodossa on turha lähettää ja sen takia koko sähköpostilistaa kannattaa kuvata muilla tavoin. Tässä on tilastoa englanninkielisistä markkinoista ja newsletter-sanasta. Ei näytä hyvältä.
Jos rakennat hunajapurkin ja kehität sille hyvän otsikon niin olet jo satapinnaa edellä tässä pelissä. Jatka samaan malliin.
Työkalut listan hallintaan
Kokosin raportin kaikista tässä kirjoituksessa mainituista työkaluista.
Jos haluat käyttää samoja työkaluja, jotka ovat mielestämme parhaat sähköpostilistan luomiseen, ylläpitämiseen ja asiakkaiden keräämiseen, lataa se talteen:
Seuraavassa kirjoituksessa kerron mitä tehdä, kun saa ihmisiä sähköpostilistalle.
Ensimmäinen askel on luoda sähköpostilista. Ja ilman sitä vaihetta, et koskaan voisi lähettää kenellekään sähköpostia. Silti tärkeämpää on se, mitä teet sähköpostilistalla, kun se on sinulla.
Seuraava kirjoitus koskee pelkästään sitä. Näytän muutaman oikean esimerkin avulla mitä ei kannata tehdä ja kerron vaihtoehtoja, kuinka oikeasti saada asiakkaita sähköpostilla.
-> Kuinka rakennat automaattisia sähköpostiviestejä, joista saa pelkästään kiitosta.
-> Kuinka (ja milloin) myyt sähköpostilla.
-> Millaiset sähköpostit avataan useimmiten.
-> Mitä ihmiset haluavat, että lähetät heille.
Jos et halua missata tätä, suosittelen että jätät sähköpostiosoitteesi tähän alle.
Jos sinulla on kysymyksiä kirjoituksesta, jätä kommentti.