Kuinka myyt osaamistasi nettisivuillasi

nettisivuilla myyminen

Moni valmentaja haaveilee oman osaamisen myynnistä netistä. Oli palvelu sitten täysin verkossa, livenä tai jokin niiden yhdistelmä. Ja netti on hyvä mahdollisuus kerätä asiakkaita, varsinkin jos ei ole innokas tekemään myyntiä puhelimella tai tapaamalla ihmisiä livenä.

Meille tämä on ollut tavoite jo useita vuosia. Nyt 95 prosenttia asiakkaistamme tulee netin kautta. Matkalle on mahtunut paljon onnistumisia ja epäonnistumisia. Ensimmäisiä asioita, joita olen myynyt netissä olivat 20 euron e-kirja ja 600:n euron tehosekoitin. Sen jälkeen olemme myyneet pääasiassa verkkokursseja ja livevalmennuksia. Hinnat ovat vaihdelleet aina 7:stä eurosta 6000:n euroon.

Tässä kirjoituksessa on muutamia pointteja, joita olemme oppineet matkalla. Tärkein asia, mistä haluan kertoa on erilaiset vaihtoehdot, joita sinulla on, jos haluat myydä osaamistasi netissä. Olen kokeillut lukuisia vaihtoehtoja ja nyt on hyvä tuntuma siihen, mikä toimii ja mikä ei.

Mitä tarkoitan osaamisen myymisellä netissä?

1. Asiakas maksaa sinulle koko valmennuksen tai osan valmennuksesta.

Moni ajattelee myyvänsä osaamistaan netissä listaamalla erilaisia palveluita nettisivuilla. En laske tätä myymiseksi. Myymistä tapahtuu vasta sitten, kun raha vaihtaa omistajaa.

2. Sinulla on selkeä valmennustuote, jonka asiakas pystyy ostamaan netistä.

Tällä tarkoitan sitä, että asiakas tietää mistä valmennus alkaa, mihin se päättyy ja mitä valmennus sisältää. Hän tietää tarkasti mistä on maksamassa ja kuinka paljon.

Mitä on mahdollista myydä netissä?

Mietitään aluksi mitä kaikkea netissä voi myydä. Käyn nämä asiat läpi, koska usein asiaa ajatellaan liian vaikeasti. Sen takia kynnys aloittamiselle on turhan korkea.

  • Verkkokurssi: Tällä tarkoitan kurssia, jolla on selkeä alku ja loppu. Sisältö voi koostua monesta erilaisesta mediasta, kuten videosta, webinaareista ja tekstistä.
  • Webinaari: Webinaari on livenä tapahtuva verkkolähetys, jonka voi tehdä monella erilaisella ohjelmalla. Myytävä tuote voi olla yksi tai useampia webinaareja.
  • E-kirja: Sähköinen kirja, joka on yksinkertaisimmillaan .pdf-tiedosto.
  • Fyysinen kirja: Voit myydä omia tai muiden kirjoja netissä ja toimittaa ne asiakkaalle.
  • Sähköposti: Voit koota useista sähköposteista sarjan tai kurssin ja myydä sitä kokonaisuutena.
  • Audio-tiedosto: Voit nauhoittaa omaa puhettasi ja tehdä siitä valmennusnauhoitteen.
  • Video: Voit kuvata itseäsi tai nauhoittaa omalla tietokoneen näytölläsi esimerkiksi powerpoint-esitystä, jonka päälle sinä puhut.
  • Henkilökohtainen valmennus: Voit myydä kasvotusten tai Skypellä tapahtuvaa 1on1 valmennusta.
  • Ryhmävalmennus: Voit myydä yksittäisistä asiakkaista tai tietyistä porukoista (kuten yrityksen tiimeistä) koostuvia ryhmävalmennuksia.
  • Muut: Seminaarit, tilaisuudet, oheistuotteet.

Tähän asti kaikki on aika yksinkertaista ja selvää.

Miten saat kävijät ostamaan nettisivuiltasi?

1. Ilman kävijöitä, ei ole asiakkaita. Jos et ole omalla alallasi vielä niin vetävä nimi, että voit vain laittaa tapahtuman pystyyn ja ihmiset tulevat sinne automaattisesti katsomaan sinua, et voi olla ottamatta huomioon asiakashankintaa.

Netissä asiakashankinta tarkoittaa nettisivun kävijöitä. Kävijöitä saa monilla eri tavoilla, kuten hakukoneoptimoinnilla, olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, kirjoittamalla blogia, rakentamalla sähköpostilistaa ja käyttämällä maksettua mainontaa.

2. Rakenna ensin luottamusta.

Kun saat ihmisen tulemaan ensimmäistä kertaa sivuillesi, et voi suoraan myydä hänelle jotain. Miksi? Koska hän ei todennäköisesti tunne sinua. Koska hän ei tunne sinua, hän ei luota sinuun.

Siksi ensimmäinen askel on rakentaa luottamusta. Siihen on monta tapaa. Paras on hyödyntää sähköpostilistaa, jonka avulla lähetät hänelle hyödyllisiä viestejä (ei uutiskirjeitä, jotka ovat täynnä mainoksia).

Voit lukea tästä klikkaamalla lisää kuinka rakennat luottamusta sähköpostilistan avulla.

3. Rakenna myyntisivu.

Myyntisivu on se sivu, minne kävijä ohjataan, kun hänelle halutaan myydä jotain. Voit ajatella myyntisivua esityksenä tai puheena, jonka pitäisit asiakkaillesi jos näkisit heitä kasvotusten. Käytännössä se on kävijälle hyvin samanlainen kokemus.

Hän näkee tekstisi ja kokee sinun kertovan siinä asioita valmennuksestasi. Hän on yksin tilanteessa, joten myyntisivulla kannattaa puhutella yksittäistä henkilöä. Minulta sinulle. Hän on epävarma, joten on sinun tehtäväsi poistaa näitä epävarmuuksia ja vähentää riskejä ostopäätöksen edestä.

Tästä syystä meidän myyntisivut ovat usein pitkiä. Joskus pitää selittää asiat perinpohjin.

4. Vähemmän on enemmän.

Vähemmän on enemmän tarkoittaa: anna asiakkaalle vähemmän vaihtoehtoja. Me ihmiset olemme huonoja tekemään päätöksiä ja valintoja. Asiantuntijoina meidän tehtävämme on auttaa asiakkaitamme tekemään helppo päätös. Samalla tavalla kuin sinä ja minä toivomme myyjän apua, kun menemme ostamaan jääkaappia tai autoa. Se nopeuttaa.

Tästä syystä on järkevää ohjata kävijät (silloin kun halutaan myydä) myyntisivulle, jossa ei ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa tai poistua. Samalla tavalla on järkevää ehdottaa asiakkaalle kasvotusten vain yksi vaihtoehto kaikista palveluistasi, joita tarjoat.

Silloin asiakas voi tehdä päätöksen: kyllä tai ei. Ei kannata polttaa asiakkaan tahdonvoimaa eri vaihtoehtojen kanssa arpomiseen.

5. Testaa ennen rakentamista.

Testaa aina ennen rakentamista. Suurin osa valmennuksista kehitetään ja rakennetaan ilman mitään signaalia asiakkailta, että he ovat kiinnostuneita ostamaan. Tämä johtaa lähes aina siihen, että käytetään kuukausia ja iso kasa rahaa valmennuksen rakentamiseen, jota kukaan ei halua.

Kaikki se turha työ on helppo välttää. Miten? Testaamalla.

Jos saat idean valmennuksesta, yritä myydä sitä. Vasta kun saat myytyä sen, ryhdy rakentamaan sitä. Jos asiakas ostaa, se kertoo sen, että asiakkaat ovat oikeasti kiinnostuneita valmennuksesta.

Siksi kannattaa unohtaa asiakaskyselyt. Moni vastaa kyselyissä olevansa kiinnostunut. Mutta siinä vaiheessa kun valmennus on myynnissä, lompakko pysyy kiinni.

Me myymme usein paikkoja pilottiryhmään, jos kyseessä on uusi valmennus. Mikäli pilottiryhmä täyttyy, tiedämme että idealla kysyntää ja se kannattaa toteuttaa. Samalla valmennuksen voi rakentaa yhdessä maksavien asiakkaiden kanssa ja saada siitä jatkuvaa palautetta. Kun valmennusta myydään seuraavan kerran uudelleen, se on jo paljon parempi. Versio 2.0.

Mitä yksinkertaisia vaihtoehtoja sinulla on, kun haluat myydä osaamista omilla nettisivuillasi?

Ennen kuin kerron vaihtoehdoista, joiden avulla voit myydä asioita verkossa, haluan jakaa  kolme asiaa, jotka pitää huomioida teknisissä ratkaisuissa.

1. Tee ostaminen mahdollisimman helpoksi.

Olen eräällä sähköpostilistalla, jonka kautta sain tarjouksen tulevasta valmennuksesta. Tästä uutiskirjeestä piti klikata sivuille, josta löytyi lisää tietoa valmennuksesta. Tältä sivulta hypättiin eri sivulle katsomaan itselle sopiva aika kyseiseen valmennukseen, muutamista eri vaihtoehdoista.

Lopulta kuvio näytti tältä:

myynti2

Kuviosta voisi kuitenkin tehdä yksinkertaisuudessaan paljon helpompaa:

myynti

Totta puhuttuna tätäkin asiaa pitää testata. Joskus on parempi tarjota yksi välivaihe enemmän ja joskus ei. Hyvä yleinen sääntö on tarjota mahdollisimman vähän askeleita. Yleensä suorin reitti maaliin on paras.

2. Käytä enemmän aikaa ja energiaa myyntitekstiin, kuin ulkoasuun. Ainakin aluksi.

Tekstin avulla on yksinkertaisempaa kertoa asiakkaalle mitä hän on saamassa. Kokeneet nettimarkkinoijat ymmärtävät, että jokaista tekstiä pitää testata ja ensimmäisellä kerralla ei KOSKAAN synny lopullista tulosta. Vasta kun myyntiteksti toimii, kannattaa ryhtyä hiomaan ulkoasua paremmaksi.

3. Tarjoa suomalaisia verkkopankkeja maksuvaihtoehdoksi.

paytrail

(tässä Paytrailin maksuvaihtoehtoja, joita käytämme Valmentaja-Akatemiassa)

Aikaisemmin Suomessa oli vähän mahdollisuuksia tarjota suomalaisia verkkopankkeja maksuvaihtoehdoiksi. Silloin vaihtoehdoksi tarjottiin esimerkiksi Paypalia.

Suomessa käytetään vielä melko vähän luottokortteja. Meilläkin selkeästi suurin osa maksuista tapahtuu verkkopankkien kautta. Toisiksi suosituimmat ovat luottokortit ja kolmanneksi laskutuspalvelun kautta tilatut laskut.

Kerron seuraavaksi kolme erilaista vaihtoehtoa rahojen keräämiseen asiakkailta netistä.

Näytän tässä kolme erilaista tapaa myydä omaa osaamista netissä.

1. Holvi

holvi verkkokauppa

Holvi on suomalainen startup. Sen avulla voit hoitaa myös yrityksesi taloutta. Rekisteröitymällä ilmaiseksi saat oman tilin, joka vastaa normaalia pankkitiliä sekä mahdollisuuden liittää oma (myös ilmainen) verkkokauppa tähän tiliin.

Verkkokauppa toimii Holvin sivuilla. Voit lisätä sinne vapaasti haluamasi määrän tuotteita.

Kenelle: Aloittavalle yrittäjälle, kuka haluaa edullisen ja monipuolisen ratkaisun myydä omia tuotteita verkossa.

2. Campwire

campwire

Campwire on toinen suomalainen startup, joka on lähtenyt mahdollistamaan verkkokurssien tekemistä ja myymistä helpommaksi. Se on tarkoitettu vain verkkotuotteiden rakentamiseen ja myymiseen.

Palvelun avulla voit rakentaa myyntisivun omalle verkkokurssille (tai e-kirjalle) ja asiakkaat voivat ostaa sen käyttäen suomalaisia verkkopankkeja tai yleisiä maksutapoja. Campwire ottaa myynneistä komission sekä veloittaa kurssien määrän mukaan kuukausilaskutusta.

Palveluun saa samalla rakennettua oman verkkokurssin hyvin yksinkertaiseen ja toimivaan muotoon. Asiakkaat saavat automaattisesti omat tunnukset ostettuaan kurssin.

Kenelle: Kokeneelle valmentajalle kenellä on jo ostavia asiakkaita, joille myydä verkkokursseja. Jos kursseja on useita, Campwire alkaa käydä kalliiksi ja silloin kannattaa miettiä jo jotain muuta vaihtoehtoa.

Katso video Campwiren sivuilta kuinka omien tuotteiden rakentaminen ja myyminen onnistuu.

3. Woocommerce

woocommerce verkkokauppa

Woocommerce on WordPressille tehty yksinkertainen ja ilmainen verkkokauppaohjelma. Siihen voit yhdistää helposti suomalaiset maksujärjestelmät, Paypalin tai jonkun muun maksutavan. Esimerkiksi Checkout tarjoaa helpon (halvan) starttipaketin, joka ei sisällä lainkaan kuukausimaksua.

Valmentaja-Akatemia pyörii WordPressin ja Woocommercen avulla. Valitsimme tämän, koska haluamme pitää kaikki kävijät omilla sivuillamme mahdollisimman paljon.

Kenelle: Kokeneelle valmentajalle, kuka haluaa pitää kaikki naurut omissa käsissä ja rakentaa suurempaa valmennusyritystä ja verkkoimperiumia.

Seuraavan kirjoituksen aihe

Seuraavassa kirjoituksessa kerron miksi pelkän e-kirjan tai verkkokurssin luominen voi olla iso virhe.

Moni asiakkaamme ja meihin yhteyttä ottanut valmentaja on käynyt kursseja, joissa opetetaan tekemään e-kirja tai verkkokurssi. Kurssihinnan lisäksi tähän prosessiin on mennyt paljon aikaa ja energiaa. Tuloksena on syntynyt hieno kirja tai kurssi. Valitettavasti myyntiä ei ole kuitenkaan syntynyt yhtään tai tarpeeksi, että sillä voisi elättää itsensä.

Syy tähän on se, että pelkkä e-kirjan tai kurssin olemassa oleminen ei maagisesti tuo asiakkaita ostoksille. Sen takia prosessi pitää tehdä toisin päin. Kerron kuinka teet sen seuraavassa kirjoituksessa.

+ kerron yhden poikkeustilanteen, milloin on järkevää aloittaa suoraan e-kirjasta tai verkkokurssista.

Jos haluat varmistaa, että saat kirjoituksen heti kun se julkaistaan, jätä sähköpostiosoitteesi tähän.

Mitä teet seuraavaksi

1. Jos sinulla on kysymyksiä, jätä kommentti.

Jos sinulla on kysymyksiä kirjoituksesta, jätä kirjoituksen alle kommentti. Tai lähetä minulle sähköpostia joona@valmentaja-akatemia.fi.

2. Jaa kirjoitus eteenpäin.

Auta meitä ja jaa kirjoitusta eteenpäin Facebookissa, Twitterissä tai Linkedinissä. Kiitos!

Kommentit

Share This