Nettisivut: Millaiset sivut tuovat asiakkaita ja kauppaa?

nettisivut

Tämän postauksen tarkoitus on tuoda hitunen realisimia siihen, mitä nettisivuilta voi odottaa. Tai ylipäätänsä netistä. Monelle se tuntuu olevan maaginen paikka, josta asiakkaat vain ilmestyvät ”itsestään”. Mutta valitettavasti näin ei ole.

Asiakkaiden eteen pitää tehdä töitä. Ja samalla tavalla kuin face-2-face myynnissä. Myyntipuhetta pitää hioa kuntoon.

Jos netistä haluaa saada tuloksia niin sinne pitää myös pistää aikaa ja energiaa. Mikäli et halua tai pysty käyttämään omaa aikaasi, palkkaa joku toinen.

Parasta olisi palkata alihankkija tai harjoittelija hoitamaan tätä hommaa. Valitettavasti harva mainostoimisto pystyy toimittamaan sinulle sitä mitä haluat, ellet pysty kaatamaan laariin paljon rahaa. Jos pystyt, niin siinä vaiheessa on mielestäni järkevämpää ostaa osaaminen omaan puljuun kuin lainata toisen yrityksen osaamista.

Tarkoitukseni ei ole olla negatiivinen. Vain tuoda esille mitä vaaditaan, että netti toimii liidi – ja asiakasmagneettina. Tähän samaan hengenvetoon pitää sanoa, että se voi olla maaginen paikka. Sinne voi luoda täysautomaattisen myyntikoneen, joka tekee myyntiä ja tuo liidejä, vaikka olisit nukkumassa.

Olen seurannut netin muutosta viimeisen 8, 9 tai 10 vuotta ja miettinyt kuinka siellä voi tehdä rahaa.

Mikä on muuttunut? Hälinää, puhetta ja huutamista on tullut massiivisesti lisää. Mitä tämä tarkoittaa?

Erottautuminen on koko ajan vaikeampaa. Aina välillä tulee joku uusi juttu. Esimerkiksi ”Facebook – sivut” jo kohta 10 vuotta sitten. Siellä ensimmäisenä ollut sai automaattisesti hieman huomiota. Ja se huomio saattoi kääntyä kaupaksi.

Tämä sama tulee käymään tulevaisuudessa, mutta se ei ole peli millä voitetaan. Netissä ydin on sama kuin täällä ”oikeassa” maailmassa. Sinun täytyy rakentaa yleisöä, eli omaa asiakaskuntaasi.

Se ei ilmesty sillä, että laitat sivun nettiin, julkaiset Facebook – sivun tai perustat Instagram – tilin. Se pitää rakentaa. Ja usein täysin tyhjästä.

Miten se rakennetaan? Saamalla huomiota jollain tavalla. Kyllä, huomiota. Se huomio voi kääntyä luottamukseksi ja asiakassuhteeksi.

Huomiota saa tekemällä tietylle porukalle jotakin arvokasta. Käytännössä palvelemalla jotakin tiettyä ihmisryhmää. Meille valmentajille se tarkoittaa netissä hyvän sisällön luomista, jota potentiaaliset asiakkaamme voivat hyödyntää jollain elämänsä osa-alueella.

Koska meidän pitää pystyä myös tekemään bisnestä niin silloin se arvokas sisältö kannattaa keskittää yhteen paikkaan ja se paikka on nettisivut. Käydään nyt läpi kuinka sellaiset nettisivut suunnitellaan ja rakennetaan (tai tilataan). Tästä kirjoituksesta löydät seuraavat asiat:

  • Nettisivujen 4 tärkeintä elementtiä
  • Kuinka suunnittelet omat nettisivusi
  • Miten rakennat omat nettisivusi tyhjästä
  • Miten ja mistä voit tilata nettisivut
  • Näin teet sivuistasi liidikoneen
  • Liikenne: Kuinka saat ihmisiä vyörymään sivuillesi

Nettisivujen 4 tärkeintä elementtiä

Tässä on neljä elementtiä, joiden pohjalta nettisivut tulisi rakentaa.

1. Auttaa ihmisiä

auta-ihmisia

Miten ihmisiä voi auttaa? Antamalla heille jotain tietoa ilmaiseksi, mikä hyödyttää heitä. Tämä auttaa sinua fokusoimaan sivuasi selkeästi jollekin porukalle ihmisiä.

Tämä tarkoittaa blogia, podcastia tai videoita. Voit myös tähdätä sähköpostilistojen rakentamiseen ja sisällön jakamiseen siellä. Todennäköisesti paras ratkaisu on yhdistelmä näistä.

Käsitellään saman tien se yksi joka on mielessäsi. Noh, lukeeko kukaan niitä kirjoituksia sitten?

Kyllä. Kyllä niitä lukee.

Mutta vain, jos sisältösi on arvokasta lukijalle. Luethan itsekin tätä kirjoitusta ja takanasi on jo satoja sanoja. On vaikea keksiä aihetta, mistä ihmiset eivät olisi kiinnostuneita jos kirjoittaa asiasta mielenkiintoisesti.

Tärkeintä on, että et pidättele mitään. Moni PELKÄÄ jakaa osaamistaan blogissa. Ja se on ymmärrettävää, sitähän sinäkin myyt. Mutta ostavatko ihmiset oikeasti sitä tietoa? Eivät.

Hyvin hyvin todennäköisesti kaiken mitä sinä tiedät voisi löytää kirjastosta tai kirjakaupoista ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Ihmiset oikeasti ostavat asiantuntemustasi ja se on enemmän kuin pelkästään tietopääomasi.

Itse asiassa asiantuntemuksesi kasvaa, kun uskallat ja osaat jakaa tietoa ilmaiseksi.

2. Kerätä liidejä

liidit

Yhdistä tämä kohta ensimmäisen kohdan kanssa. Tarjoa ilmaiseksi jotain arvokasta, kuten verkkokurssi, e-kirja tai vaikka ilmainen livevalmennus ja pyydä kävijältä sähköpostiosoite vastineeksi. Näin keräät liidejä.

Miksi liidien kerääminen on tärkeää? Koska millään muulla tavalla et saa järkevästi sivusi kävijöitä kiinni. Todennäköisesti hyvin pieni osa ihmisistä on valmis jättämään ensimmäisellä kerralla sinulle tarjouspyynnön tai yhteydenottopyynnön.

Sen sijaan moni voi olla valmis jättämään sähköpostiosoitteensa sinulle, jos lupaat antaa heille jotain arvokasta.

3. Kertoa sinun tarinasi

Miksi tarina? Koska tarina on se, mikä vetoaa ihmisiin. Se on yksi pala, mikä koskettaa ihmisiä.

Voit esimerkiksi seurata Nordic Business Forumin matkaa ja lukea joka vuosi otsikoissa herrojen tarinaa. Ja se on hyvä tarina. Se kiinnostaa ihmisiä.

Samalla tavalla sinä voit kertoa oman tarinasi. Se on mielenkiintoisempaa kuin lukea sinun tutkintojasi ja koulutuksiasi listattuna. Varsinkin asiakkaalle, joka tuskin ymmärtää mitä ne erilaiset tittelit tarkoittavat.

4. Myydä osaamistasi

Tietysti sivujesi tehtävä on myös myydä osaamistasi. Ja nyt en tarkoita listaa erilaisista asioista mitä osaat tehdä. Voit kyllä listata palvelusi, jos ne ovat hyvin tuotteistettu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita yleisesti nähtyä listaa kaikista mahdollisista asioista, joita sinä VOISIT tehdä.

Kuinka suunnittelet nettisivusi

Huom! Jos tilaat sivut mainostoimistolta, sinun pitää itse ymmärtää mitä haluat. Harva toimisto osaa antaa sinulle muuta kuin kivalta näyttävät sivut. Ymmärrys siitä, että mikä tuo sinulle kauppaa niiltä sivuilta, pitää löytyä sinulta itseltäsi.

Nykyisin sivujen muokkaamisen pitää olla niin helppoa, että kuka tahansa siihen pystyy. Ja vaikka et itse haluaisi tehdä sitä niin se pitäisi pystyä tekemään hyvin halvalla ja ilman koodarin apua.

Tämän takia sivujen suunnittelemista kannatta ajatella vaiheittain. On versio 1, on versio 2, on versio 3 jne. Täydelliset sivut syntyvät kokeilemalla, että mikä toimii käytännössä. Siksi on järkevää julkaista yksinkertaisin mahdollinen versio sivuista ja lähteä rakentamaan sitä sitten pala kerrallaan.

Jos sinulla on jo massiivinen yleisö eli lukijamäärä netissä niin se on eri tilanne. Silloin on järkevää julkaista kokonaisempi sivu. Jos lukijoita ei ole niin silloin yksinkertainen versio toimii paremmin.

Eri versioiden ajattelu myös helpottaa työtäsi, koska silloin voit edetä palanen kerrallaan. Normaalisti kun suunnitellaan suoraan ”valmiit” nettisivut, tulee jossain vaiheessa ähky kaiken suhteen ja on vaikea saada valmista ja selkeää sisältöä aikaan. Tällä tavalla voit edetä rauhassa ja palanen kerrallaan. Se helpottaa keskittymistä ja tekemistä.

Versio 1: Tällä lähdetään liikenteeseen

Tässä versiossa lähdetään aivan tyhjästä. Sinulla ei ole vielä sivuja lainkaan tai haluat uudistaa ne täysin. Tässä on mistä aloitat.

Luot aluksi vain kolme sivua.

  • Etusivu: Tämä on tässä vaiheessa tärkein sivusi. Se minne ohjaat kaikki kävijät. Siksi siellä on tärkeää napata ihmisten huomio ja kerätä sähköpostiosoitteet eli liidit talteen. Etusivun pitää puhutella jollain tavalla asiakasta. Asiakkaan pitää pystyä ymmärtämään miten sinä voit auttaa häntä. Ja siksi siellä on hyvä tarjota jotain pientä ilmaista vastineeksi sähköpostiosoitteesta.
  • Tarina: Toinen tärkeä elementti on sinun tarinasi. Tarinalla tarkoitan todellakin tarinaa. Sitä miten olet päätynyt tekemään sitä mitä teet. Ei tutkintoja tai diplomeja vaan tarinaa miksi olet tässä.
  • Yhteydenotto: Kolmas sivu on yhteydenottosivu. Täältä asiakkaan pitää löytää sinun yhteystietosi ja mahdollisuus lähettää suoraan viestiä. Yksinkertaista ja yleistä, mutta silti monet unohtavat tämän. Täytä kaikki tarpeelliset tiedot sinne. Asioita on turha piilotella ja tehdä vaikeaksi, ellei se ole tarkoituksena.

Tässä kaikki mitä tarvitset. Tämän version voit julkaista ja jakaa eteenpäin. Tärkeintä on tässä vaiheessa kerätä ihmisiä sähköpostilistalle ja aloittaa vuoropuhelu siellä.

Versio 2: Blogi mukaan

Tässä on seuraava versio, jonka voit lisätä version 1 päälle. Käytännössä lisätään blogi, jossa jaetaan ilmaiseksi hyvää tietoa. Tätä asiakkaat voivat jakaa ja sinä voit mainostaa.

  • Blogi-sivu: Lisäät oman blogi-sivun, jonka asiakkaat löytävät navigaatiopaneelista.
  • 3 blogitekstiä: Kirjoita ensimmäiset kolme blogitekstiä, jotka löytyvät blogista heti julkaisun yhteydessä. Tällä tavalla ihmisille on suoraan enemmän luettavaa kuin se yksi teksti, joka uudesta blogista löytyy normaalisti. Näin voit myös linkittää tekstejä ristiin. Tee näistä teksteistä niin hyvät ja kattavat kuin vain pystyt.

Muuta ei tässä vaiheessa tarvita. Vain blogi ja kolme hyvää tekstiä, joita haluat jakaa eteenpäin. Kun saat ne valmiiksi, ryhdy oikeasti jakamaan niitä eteenpäin. Hyödynnä kaikkia kanaviasi ja suosittelen myös mainostamaan niitä Facebookissa, vaikka sitten pienellä 20, 40 tai 100 euron budjetilla.

Versio 3: Palvelut 

Vasta versioon kolme luodaan palvelut. Ihmettele varmasti miksi. Syy on yksinkertainen. Tässä vaiheessa sivuilla on myös muutakin. Ihmisillä on silloin syy käydä sivuilla ja palveluista on siinä vaiheessa hyötyä.

Yleensä ei ymmärretä, että itse asiassa harva valmentaja saa yhteydenottoja sen takia, että heillä on palvelut esillä (tai lista osaamisista). Yhteydenotto tulee, koska valmentaja tunnistetaan tietyn asian osaajaksi. Vasta yhteydenotossa ryhdytään kysymään, että mitä valmentaja oikeasti voi tarjota.

Syitä tähän on esimerkiksi se, että palvelut ovat huonosti tuotteistettuja tai niitä ei ole tuotteistettu lainkaan. Toinen syy on se, että sivuilla ei ole mitään mikä herättää oikeasti kiinnostusta tai luottamusta.

  • Palvelut – tai valmennukset – sivu: Lisää sivuille muutama (1-5) palvelua, joita sinulta oikeasti kysytään säännöllisesti. Tämä ei poista sitä, että sinulta voisi ostaa myös muita palveluita. Ihmiset kyllä osaavat pyytää niitä, vaikka niitä ei olisi listattu. Tässä vaiheessa on tärkeintä tuoda muutama palvelu, jonka voit kuvata erittäin selkeästi ja yksityiskohtaisesti asiakkaille.

Tee tämä yksi sivu tai sitten yksi koontisivu ja jokaiselle palvelulle oma myyntisivu. Kumpikin vaihtoehto on hyvä.

Versio 4: Mitä asiakkaasi tarvitsevat?

Seuraava versio on sinun ja asiakkaidesi käsissä. Selvitä mitä he tarvitsevat tai mistä he voisivat hyötyä ja ryhdy tarjoamaan sitä. Pääasia, että kokeilet asioita ja koitat saada lisää huomiota sekä luottamusta. Tällä tavalla saat koko ajan lisää liidejä, asiakkaita ja liikevaihtoa.

Miten rakennat omat nettisivut tyhjästä

Tässä osiossa näytän sinulle kuinka voit rakentaa omat nettisivut tyhjästä. Ei tarvita tuhansien eurojen budjettia, viikkojen tai kuukausien odottelua ja harmaita hiuksia. Kaiken voi tehdä hyvin nopeasti, itse, ja todella edullisesti.

Huom! Jos et halua itse rakentaa sivuja, hyppää tämän kohdan yli ja lue miten ja mistä kannattaa omat sivut tilata.

En tässä vaiheessa näytä vaihe vaiheelta ohjeita vaan kerron ne vaiheet, jotka sinun täytyy tehdä. Jos haluat nähdä videolta kuinka omat sivut rakennetaan, hyppää mukaan ilmaiselle kurssille tämän osion lopusta.

1. Tilaa domain ja hosting (lue lisää niin kerron mitä nämä tarkoittavat)

hosting

Ensimmäiseksi tarvitaan sivuillesi osoite eli domain. Tämä voi olla nimesi, markkinointinimi tai yrityksesi nimi eli käytännössä mitä tahansa. Meillä on se on valmentaja-akatemia.fi. Osoitteen ei tarvitse olla yrityksen virallinen nimi, mikä löytyy kaupparekisteristä.

Siksi kannattaakin valita joku termi tai nimi, minkä asiakkaat tunnistavat. Usein se tarkoittaa valmentajan omaa nimeä, koska asiakkuudet kuitenkin henkilöityvät valmentajaan. Toinen vaihtoehto on lähteä luomaan brändiä, jonkun nimikkeen alle.

Tässä kaksi esimerkkiä samalta alalta:

  1. www.maikkimarjaniemi.fi
  2. www.hyvinvointistartti.fi

Osoitteen ei ole pakko olla .fi – päätteinen, mutta Suomessa siitä ei ainakaan haittaa ole. Jos teet suoraan kansainvälistä bisnestä niin tilaa .com – pääte. Muut päätteet unohtaisin suoraan, ellet toimi tietyssä maassa ja haluat käyttää sen maan omaa päätettä.

2. Asenna WordPress

wordpress

WordPress on julkaisujärjestelmä eli ohjelma, jonka päälle sivusi rakennetaan. Se on ilmainen. Sitä käytetään melkein 25 prosentissa kaikista maailman nettisivuista, joten sen osaajia löytyy joka puolelta. Siksi kaikki meidän sivut asennetaan sen päälle.

Asentaminen on helppoa. Useimmiten sen voi tehdä nappia painamalla tai ylläpitäjää voi pyytää hoitamaan asennus puolestasi. Sen jälkeen sinun pitää vain kirjautua sivuillesi ja ryhtyä muokkaamaan ulkoasua ja sisältöä.

3. Osta ja asenna teema

WordPressin kanssa ulkoasun muokkaaminen on helppoa, koska voi ostaa valmiita teemoja.

Hyvä paikka lähteä selaamaan vaihtoehtoja on Creative Market, josta löytyy tuhansia teemoja 49 dollarin keskihinnalla. Valitse sopiva, yksinkertainen, teema ja osta se. Tai valitse WordPressin ilmaisista teemoista sopiva.

Suosittelen yleensä maksullisia, koska ne ovat lopulta hyvin halpoja. Ja kun maksat teemasta, olet oikeutettu saamaan valmistajalta tukea. Lisäksi silloin valmistaja myös kehittää teemaa ja tarjoaa sille päivityksiä enemmän kuin ilmaiseksi jaossa olevan teeman kehittäjä.

creativemarket

4. Asenna tarvittavat lisäosat

lisaosa

WordPressistä saa paljon erilaisia lisäominaisuuksia irti lisäosilla, kuten vaikka oman verkkokaupan. Monet lisäosat ovat täysin ilmaisia, kuten nämä mitä suosittelen sinulle nyt. Versioon 1.0 ei tarvita kovin ihmeellisiä ominaisuuksia, siksi suosittelen näitä kahta lisäosaa.

  • All in One Pack: Tämän avulla voit optimoida sivustoasi Googlea ja hakukoneoptimointia varten.
  • Wordfence Security: Tämän lisäosan avulla voit varmistaa sivustosi turvallisuuden.

5. Luo sisältö

Tämä on tärkeä vaihe. Itse asiassa kaikista tärkein. Suurin osa kiinnittää pääosan huomiosta ja energiasta ulkoasuun. Mutta kerron sinulle salaisuuden: jos sisältö ei vetoa ihmisiin, ei ulkoasullakaan ole mitään väliä. Siksi tärkeintä on hioa sisältöä kuntoon.

Jos teet versiota 1.0, tarvitset vain kolme sivua. Mutta ne ovat tärkeitä sivuja. Muista mikä sivujesi tehtävä on: kerätä sinulle liidejä. Eli käytä aikaa ja energiaa sisällön luomiseen. Se ei ole aina helppoa, mutta siihen käytetty aika tuottaa takaisin.

6. Julkaise

Nyt sivu voidaan julkaista. Tämä on se vaihe, missä siitä kannattaa huudella jokaisessa kanavassa joka sinulla on. Tästä lisää kirjoituksen lopussa.

7. Optimoi, lisää sisältöä ja suunnittele seuraavaa versiota

analytics

Seuraava vaihe ryhtyä seuraamaan kuinka sivusto toimii ja sen pohjalta suunnittelemaan sivun seuraavaa versiota tai tekemään pientä päivitystyötä nykyiseen versioon.

  • Seuraa sähköpostilistan tilaajamääriä: Tämä on sivuston tärkein tehtävä. Kerätä sinulle liidejä, joista voi tulla maksavia asiakkaita. Siksi on tärkeää seurata kuinka sivusto kerää liidejä, mitkä sivut kerävät parhaiten ja mitä sivuja pitää parantaa.
  • Seuraa Google Analyticsistä kuinka sivulla käyttäydytään: Tarkoitan tällä, että näet Analyticsistä kuinka ihmiset sivulla toimivat. Kuinka paljon he viettävät aikaa, kuinka montaa sivua selataan ja mitä sivuja selataan. Näillä tiedoilla voit koittaa parantaa sivujen käytettävyyttä.
  • Seuraa mitä blogitekstejä luetaan eniten: Tämä on tärkeää tietoa, koska silloin tiedät mitkä asiat ja aiheet kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi eniten. Ja näistä teksteistä voit linkata myös muihin teksteihin tai kerätä asiakkaiden sähköpostiosoitteita.

Ennakkoilmoittaudu kurssille, jossa opit rakentamaan itse omat nettisivut:

Miten tilaat nettisivut

lauri-huusko

Pyysin Lauri Huuskon kertomaan kuinka nettisivuja kannattaa tilata valmentajana.

Sivujen toimittajissa on hyvin paljon eroja ja harvalla meistä on kokemusta erilaisista vaihtoehdoista tai kuinka sivuja tilataan. Ja valitettavasti liian moni joutuu pettymään omaan valintaansa.

Lauri on ollut se taho, jota me suosittelemme omille asiakkaillemme. Ja siksi uskalsimme pyytää häntä kirjoittamaan ohjeita ja periaatteita ostoprosessista. Toivon, että nämä ohjeet auttavat sinua selkeyttämään KUINKA nettisivujen ostamista kannattaa lähestyä.

Kiitos Laurille tekstistä.

Löydät Laurin osoitteesta www.laurihuusko.fi

Nettisivujen tekeminen ammattilaisen kanssa voi olla erinomainen valinta nopeuttaa osaamisesi myyntiä ja samalla oppia juuri ne oikeat asiat mitä sinun tulee ymmärtää nettisivuista.

Väärän kumppanin kanssa kuitenkin saatat kuluttaa tuhansia euroja turhaan. Ja et oikein tiedä mitä ostit, miten projekti etenee ja saati mitä nyt kuuluu palveluun ja mitä ei. Kuukausien jälkeen et tiedä miten sivua päivitetään ja ainoa miten sinua muistetaan on muhkea lasku. Kaiken lisäksi päädyt johonkin outoon vankilasopimukseen eli toimittajan loukkuun, jossa et saa käyttää muita toteuttajia.

Sinulle sopivan nettisivujen tekijän löytäminen voi olla siis vaikeaa, koska markkinat ovat täynnä kaikenlaisia freelancereita, mainostoimistoja ja kooditaloja. Tästä syystä on todella tärkeää tietää mitä toteuttajalta voi ja pitää vaatia, millaisia kysymyksiä esittää ja millaisia mahdollisuuksia sinulla ylipäätänsä on.

Listaa tähän sinulle valmiiksi kysymykset mitä kysyä ja mitä periaatteita pitää mielessä, kun valitset sinulle sopivaa ammattilaista.

Miksi ammattilaisten vertailu on usein vaikeaa?

Todella harva tekijä on valinnut asiakkaitansa, vaan toiminta on suunnattu kaikenlaisilla asiakkaille. Tämän takia he eivät osaa kertoa kenelle heidän palvelunsa on suunnattu. Ainoa tieto mitä saat on teknistäjargonia, jota ymmärtävät vain toiset alan ammattilaiset. Kun palvelua ei ole suunnattu kenellekään niin myyntitekstit ja tuotetiedot ovat sekavia. Usein tekijällä ei ole mitään hajua sinun toimialasta tai mihin sinun pitäisi keskittyä kun rakennat markkinointiasi.

Tekijät osaavat kyllä sen ydinasian eli nettisivujen tekemisen ja heillä on tapana myydä sivut “räätälöityinä” palveluina.

Ongelmaksi räätälöinnissä tulee, no räätälöinti.

Anna kun avaan tätä.

Räätälöinti tarkoittaa sitä, että jokainen vaihe sivuston tekemisessä on aina uusi tai siinä on vähintäänkin paljon eri muuttujia. Tekijä ei osaa oikeasti antaa järkevää arviota missä vaiheessa projekti on menossa. Räätälöinti kuulostaa hienolta, mutta ilman selkeää prosessia se aiheuttaa vain painajaisia. Räätälöinti johtaa yleensä siihen että projektin onnistuminen on liiaksi kiinni asiakkaasta eli sinusta. Kun tilaat nettisivuja, sinun ei pidä joutua projektipäälliköksi. Siitähän sinä maksat toteuttajalle.

Periaatteita nettisivujen ostoon

Et ole vain rakennuttamassa nettisivuja vaan rakentamassa markkinointikonetta, joka tuottaa sinulle uusia asiakkaita. Sinä haluat saada asiakkaita nettisivujesi kautta. Asiantuntijat välillä sekoittavat tämän, kun heillä menee hyvin.

Voit saada sellaisen kuvan, että nykyiset sivusi toimivat todella hyvin, mutta samalla et ole saanut yhtään uutta asiakasta sivujesi kautta. Hyvä tekijä osaa näyttää ja opettaa sinulle miten mittaat liikennettäsi ja siitä tulevaa kauppojen määrää. Hän osaa myös opettaa sinulle juuri ne oikeat taidot ja tiedot millä on väliä kun rakennat markkinointikonettasi.

Websivun pystyttäminen ei siis tuo sinulle asiakkaita jotenkin maagisesti vaan työ alkaa siitä kun sivut on saatu pystyyn. Et siis halua tilata vain uusia sivuja vaan haluat säästää aikaasi ja saada tuloksia nopeasti. Tekijän tulisi ymmärtää muutakin kuin sivujen pystytystä. Hänen tulisi osata valmentaa sinua kuinka teet markkinointia sivujesi kautta ja ennen kaikkea hänen tulisi ymmärtää millaiset sivut asiantuntija tarvitsee.

Hän on tehnyt tekniset valinnat puolestasi,  joten et osta mitään räätälöintiä vaan ostat valmiin paketin. Valmiilla paketilla tarkoitan sivustoa, johon on tehty tietyt tekniset valinnat jo valmiiksi.

  • Sivujen ylläpito on oikeasti helppoa ilman koodausosaamista.
  • Sivut rakennetaan aina responsiivisiksi eli ne näkyvät kaikilla päätelaitteilla.
  • Sivut kytketään Google analytiikkaan.
  • Hakukoneoptimoinnin aloittaminen on helppoa.
  • Tietoturvasta om huolehdittu.
  • Sähköpostimarkkinoinnin kytkennästä on huolehdittu.
  • Sivujen päivittämiseen tarvittavan osaamisen koulutus kuuluu hintaan.
  • Voit laajentaa sivut helposti verkkokaupaksi tai liittää sen ominaisuuden.

Tässä on 10 kysymystä, joita sinun pitää kysyä tilatessasi nettisivuja

1- Kuka päivittää sivujasi?

Tämä on oikeastaan tärkein kysymys kun aloitat edes miettimään sivujesi rakentamista. Jos mahdollinen tekijä ei kysy tätä heti sinulta ole varuillasi. Se kuka tulee päivittämään sivujasi on todella tärkeä tieto heti projektin alussa.

Todellinen työ joka tuottaa suurimman osan tuloksista alkaa vasta, kun sivut on saatu pystyyn. Se mikä tarkoittaa nettisivujen tekijälle ”helposti itsepäivitettävä”, saattaa olla sinulle mahdotonta. Sinun pitää myös itse päättää kuka tekee päivitykset, sillä tämä päätös helpottaa paljon sinun valintoja jatkossa.

Miksi sinun pitäisi sitten osata päivittää sivujasi?

Sinusta voi toki tuntua että et ehkä halua itse tehdä päivityksiä. Jos kuitenkaan et ole koskaan ylläpitänyt vielä sivujasi sinun on syytä opetella. Kun opettelet päivittämään itse sivujasi, sinulle valkenee onko sivujesi ylläpitäminen oikeasti vaikeaa, helppoa tai luonnollista. Opit sen että haluatko oikeasti päivittää itse sivujasi vai olisiko fiksumpaa ulkoistaa jatkossa.

Kun osaat ylläpidon edes periaatetasolla ja olet nähnyt mitä se vaatii, pystyt ulkoistamaan aidosti työn tarvittaessa muille. Pahimmassa tapauksessa joku web ammattilainen rakentaa sinulle sivut ja olet täysin riippuvainen hänestä, myyntisi ja markkinointisi elää hänen aikataulujen mukaan ja pahimmillaan sinua käytetään hyväksi.

Mitä jos sivujen tekijä päättääkin lähteä sapattivapaalle tai vaihtaa alaa tai häntä ei enää kiinnostakkaan?

2. Mille alustalle sivustosi pystytetään?

Kun tutustut sivujen tekijään, kysy mitä alustaa he käyttävät. Alusta määrittää paljon mitä kaikkea voit tehdä helposti itse, kuinka helposti voit vaihtaa toteuttajaa tai päivittäjää ja miten sivua voi laajentaa.

Paras järjestelmä asiantuntijoille on WordPress.

WordPress on maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä. Se on täysin ilmainen ja perustuu avoimeen lähdekoodiin. Jo neljännes maailman verkkosivustoista on tehty sen avulla.

WordPressin paras puoli on sen laajennettavuus ja muokattavuus. Voit siis helposti pystyttää yhdensivun myyntisivun ja myöhemmin laajentaa sivustoasi vaikka verkkokaupaksi.

Koska WP:n teknologia on vapaassa levityksessä ja se on ilmainen, voit helposti löytää sen käytön hallitsevia asiantuntijoita Suomesta tai ympäri maailmaa. Tämä tarkoittaa sitä, että et joudu vahingossa vankilasopimukseen tai toimittajaloukkuun tietyn tekijän tai yrityksen kanssa. Kaiken lisäksi WP:llä on huikean suuri yhteisö joka auttaa ja vastaa kysymyksiisi ilmaiseksi.

Kun tiedät mitä teet, voit ulkoistaa hankalat tehtävät ammattimaisemmalle kehitystiimille ja yksinkertaiset esimerkiksi edullisemmalle freelancerille.

Wordpresillä voi siis rakentaa:

  • Nettisivuja yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille
  • Blogeja
  • Palvelusivustoja, esimerkiksi ajanvarauksia tai tapahtumakalentereita varten
  • Verkkokauppoja, joissa on laajat tuoteluettelot sekä integroinnit useisiin eri toimitus- ja maksutapoihin
  • Laajoja verkkopalveluita
  • Oman verkkovalmennusalustan

3. Mitä WordPress teemaa käytetään?

WordPressin alkuaikoina ilmaiset ja maksulliset teemat olivat niin surkeita, että usein mainostoimisto tai kooditalo rakensi sinulle oman teeman. Räätälöitynä sinun tarpeisiisi. Avaimet käteen ratkaisu. Tai jotain muuta tämänkaltaista. No kannattaako minun ostaa täysin uniikkia teemaa enää? Vastaus on että EI!

Tähän ei vain ole mitään syytä, koska nykyisin olevat premium ja jopa ilmaiset teemat ovat niin hyviä että taitava koodi- tai mainostoimisto osaa käyttää niitä niin, että sinä saat maksimaalisen lisäarvon.

Suurin syy on päivitetävyys! Kun WordPress päivittyy tai kohtaa tietoturva-aukkoja niin tämä tarkoittaa, että teemojen ylläpitäjät joutuvat reagoimaan tähän, jotta sivusi eivät menisi juntturaan. Yleisimmät ongelmat selviää ihan vain sillä, että teeman ylläpitäjä julkaisee päivityksen ja sinä päivität teeman itse: yhtä nappia painamalla. Jos jotain sattuu, sinulla on pääsy heidän ilmaiseen tukeensa.

Usein räätälöintiä tarjoavat tekijät eivät toimi näin. Sanoohan se nimikin räätälöinti, että eivät he kehitä tai ylläpidä mitään tuotetta vaan he haluavat räätälöidä jokaisen asian käsityönä erikseen. Sitten kun joku hajoaa tai pitää päivittää niin he tuskin korjaavat tai huoltavat ilman (lisä)maksua.

Valitse siis toimittaja joka käyttää valmista premium teemaa niin vältyt turhilta maksuilta ja ongelmilta. Hyvä sääntö on varmistaa että teemassa on ”Page builder” mukana. Page Builder tarkoittaa sitä, että voit tehdä itse sivupohjia “helposti” ilman koodaamista.

4. Mitä lisäosia käytetään?

Ammattilainen tietää mitä lisäosia sivusi tarvitsevat ja mitä ei. Hän asentaa ilman erillistä kehotusta Google Analyticsin, tietoturvalisäosat ja liittää sähköpostiohjelman sivustoosi.

5. Onko hän työskennellyt aiemmin muiden asiantuntijoiden kanssa?

Tekijät nyt varmastikin osaavat tehdä sivuja, mutta ovatko he työskennelleet aiemmin muiden kaltaistesi asiakkaiden kanssa?

Pyydä häntä näyttämään referenssejä. Kuitenkin referenssejäkin tärkeämpi on nähdä millaisella prosessilla hän toimittaa sivut ja mitä kysymyksiä hän esittää sinulle. Jos tekijä puhuu “sinulle” räätälöidystä sivusta ja hänellä ei ole esittää projektin prosessia ja eri vaiheita selkeästi niin ole varuillasi.

Räätälöinti onnistuu vain jos sinä tiedät kristallin kirkkaasti mitä nettisivujen pitää sisältää tai sinulla on jo nyt kauppaa tekevä sivusto, joka pitää päivittää. Muissa tapauksissa valitse aina tuotteistettu prosessi, millä perustat sivusi. Silloin vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

Hyvä tekijä opastaa sinua seuraavien asioiden kanssa:

  • Millainen on toimiva sivurakenne ja hän näyttää sinulle toimivia esimerkkejä
  • Millainen on toimiva myyntisivun rakenne ja copy.
  • Miten voit valmentaa tai kouluttaa asiakaskuntaasi nettisivuilla.
  • Mistä sinun kannattaa hankkia webhotelli ja domain, jos sinulla ei vielä ole niitä.
  • Mihin sinun tulisi keskittyä sivuprojektissa. Hän antaa sinulle selkeät tehtävät.
  • Kuinka teet sähköpostimarkkinointia ja otat sen osaksi sivuasi.
  • Kuinka päivität sivujasi itse helposti.

Lisäksi hän selvittää sinulta, ennen projektin aloittamista:

  • Kuka tulee päivittämään sivujasi.
  • Kuka on sinun unelmaasiakkaasi.
  • Miten keräät yhteydenottoja tai sähköposteja.
  • Millainen sinun aiempi kokemus on sivujen päivittämisestä.

Hän osaa auttaa sinua jatkossa seuraavien asioiden kanssa.

  • Sivuston ylläpidon ja päivittämisen kanssa.
  • Hakukoneoptimoinnin kanssa.
  • Tietoturvan ja varmuuskopioinin kanssa.
  • Sivuston nopeutuksen kanssa.
  • Facebook – mainonnan kanssa.
  • Google – mainonnan kanssa.
  • Sisältömarkkinoinnin suunnittelun kanssa.
  • Sähköpostimarkkinoinnin kanssa.

6. Osaako hän sähköpostimarkkinointia?

Jokaisen asiantuntijan tulisi kerätä sähköposteja sivujensa kautta ja tarjota jotain palaa osaamisestaan ilmaiseksi, esimerkiksi e-kirjan muodossa.

Varmista, että tekijä osaa myös kytkeä sinun ilmaisen e-kirjan sivuillesi ja sähköpostimarkkinointijärjestelmään. Tämän lisäksi hänen tulisi ymmärtää ja osata kytkeä tai tarvittaessa avata sinulle tili tälläiseen ohjelmaan. Jos tekijä ei kysy millä tavalla aiot kerätä sähköposteja niin silloin hänellä ei ole kokemusta asiantuntijoista ja sinun kannattaa jatkaa etsintää.

7. Koulutetaanko sinut päivittämään itse sivujasi

Sivujen tekijän tulisi automaattisesti kouluttaa sinut päivittämään ja ylläpitämään sivujasi tai kysyä heti kuka tulee päivittämään sivuja jatkossa. Jos hän alkaa hankalaksi ja sanoo että x asia on vaikeaa ja se vie aikaa jne hän koittaa vain saada itsellensä jatkokauppaa. Toki kaikki päivitystyö eivät ole yhtä helppoja toimenpiteitä. Kuitenkin hänen tulisi mukisematta näyttää kuinka asia tehdään, tämän jälkeen voit itse päättää onko asia parempi jättää hänelle tai muille päivitettäväksi.

8. Miltä sivu sitten näyttää? 

Saatoit huomata, että en ole puhunut aiemmin ulkoasusta mitään. Syy tähän on yksinkertainen: sillä ei vain ole alussa niin suurta merkitystä. Jos tekijä puhuu sivuissa vain ulkoasusta niin vaihda tekijää.

Alussa on tärkeintä on että tuotat lisäarvoa sinun asiakkaille hyvällä sisällöllä ja rakenteella. Jos sivut näyttävät kauniilta niin se on plussaa, mutta tämä ei saa olla suunnittelun tärkein kohta.

Palaavatko vierailijat uudestaan sivuillesi? Tilaavatko he sinun uutiskirjeen? Ymmärtävätkö he ketä sinä autat? Ne ovat paljon tärkeämpiä asioita kuin se miltä sivu “näyttää”. Suurin osa mainostoimistoista tai asiantuntijoista toimittaa vain kauniita kehyksiä ilman ymmärrystä. Sinun tulee löytää tekijä joka ymmärtää myyntiä ja markkinointia netissä.

9. Mitä sivusto sitten maksaa?

Hinta kertoo paljon. Voit saada nettisivuja miltei millä hinnalla tahansa.

Alle 1000 euron sivuissa todellisuus on se, että joudut tekemään itse valtavasti sellaista sellaista työtä mihin sinulla menee vain turhaa aikaa. Hyvästä kannattaa maksaa ja erinomaisesta vähän enemmän. Mutta voin sanoa, että ensimmäiseen vaiheeseen josta on helppo jatkaa seuraavaan vaiheeseen pääset jo 1700 eurolla.

10. Millainen takuu projektilla on?

Sivujen tekijällä pitää olla selkeä takuu työnsä laadusta ja lopputuloksesta.

Toivottavasti tästä oli apua sinulle, nyt tai tulevaisuudessa.

Jos olet tilaamassa nettisivuja ja haluat saada ammattilaisen näkökulmaa, suosittelen ottamaan Lauriin yhteyttä. Tee niin, vaikka et olisi tilaamassa sivuja häneltä. Voit saada (ilmaiseksi) arvokasta tietoa kuinka sivuprojektisi etenisi tehokkaammin.

Paina tästä ja hyppää Laurin sivuille.

Näin teet sivuistasi liidikoneen: Saat sitä mitä mittaat

analysointi

Suosittelen heti perustamaan tilin näihin kahteen palveluun: Google Analytics ja Active Campaign.

Analytics on täysin ilmainen ja tarvitset vain Gmail – tilin sen käyttöönottoa varten. Active Campaign maksaa muutamia euroja kuukaudessa, ilmaisen koeajan jälkeen. Saat näillä hyvän kombinaation, jolla seuraat kävijöitäsi ja kasvatat sähköpostilistaasi.

Ja niitä kahta asiaa halut saada. Lisää kävijöitä. Lisää ihmisiä sähköpostilistalle. Näiden kahden tekijän avulla saat aivan varmasti myös lisää asiakkaita, kun vain tarjoat heitä kiinnostavaa valmennusta.

1. Liikennemäärä & käyttäytyminen: Analyticsin avulla seuraat miten ihmiset toimivat sivuillasi. Voit katsoa yksityiskohtaisesti eri sivujen tilastoja, esimerkiksi kuinka ihmiset toimivat etusivullasi. Tämän informaation pohjalta voit yrittää parantaa sivujasi.

Toisaalta voit myös seurata kuinka paljon ihmisiä käy sivuillasi, seurata mistä he tulevat ja yrittää sen pohjalta kerätä joka kuukausi enemmän kävijöitä.

Tästä asiasta lisää seuraavassa kappaleessa. Liikenne on tärkein asia nettisivujen kannalta. Ilman kävijöitä sivuista ei ole mitään hyötyä. Ja ilman jatkuvaa liikennettä sivut eivät rakenna sinulle säännöllisesti liidejä.

2. Tilaajamäärät: Active Campaignin avulla voit kerätä ja seurata sähköpostiosoitteiden määrää. Sähköpostilistan kokoa kasvattamalla on helppoa kasvattaa myös asiakkaiden määrää. Listalle päätyneet ihmiset ovat paljon isommalla todennäköisyydellä ostamassa sinulta kuin ihmiset, jotka satunnaisesti vain käyvät sivuillasi.

Liikenne: Kuinka saat ihmisiä vyörymään sivuillesi

Kuten aikaisemmin sanoin niin ensimmäinen vaihe on saada nettisivut pystyyn. Sen jälkeen alkaa itse työ eli ihmisten saaminen sivuille.

Tässä viisi tapaa saada ihmisiä tulemaan sivuillesi:

  • Hakukoneoptimointi: Tällä tekniikalla tähtäät jatkuvaan liikenteeseen, jota Google lähettää sinulle. Se vaatii suunnittelua ja työtä, mutta sen jälkeen saat koneen joka tuo sinulli uusia kävijöitä kuukaudesta toiseen. Voit lukea hakukoneoptimoinnista lisää täältä.
  • Facebook-mainonta: Tämä on nopein tie liikenteeseen, mutta joudut maksamaan siitä. Se on kuitenkin helppoa tapa pistää pallo pyörimään ja muutamilla kymmenillä tai sadoilla euroilla kerätä säännöllinen lukijakunta. Voit lukea Facebook – mainonnasta lisää täältä.
  • Sosiaalinen media: Tällä tavalla levität ilmaiseksi viestiäsi ja sivujasi ihmisille. Helppo tapa on aloittaa henkilökohtaisesta Facebook – profiilista ja Linkedin – tilistä ja sitten siirtyä yrityksen Facebook – sivuun.
  • Säännöllinen blogaaminen: Blogaamisen voi yhdistää kaikkiin edellisiin. Se on hyvä lähtökohta saada koko ajan lisää kävijöitä sivuille, koska tarjoat heille jatkuvasti jotain uutta ja mielenkiintoista luettavaa, kuunneltavaa tai katsottavaa.
  • Sähköpostilistan kasvattaminen: Ja sitten sähköpostien lähettäminen listalle. Tällä yhdistelmällä tavoitat aina napin painalluksella joukon innokkaimpia asiakkaitasi, joita voit ohjata sivuillesi. Voit lukea lisää sähköpostilistan kasvattamisesta täältä.

Jos haluat oppia käyttämään näitä tapoja, osallistu ilmaiselle kurssille: ”Valmentajasta asiakasmagneetiksi: Opi hankkimaan valmentajana asiakkaita netistä, ilmaiseksi tai halvalla”. Kurssi avataan pian.

Seuraava kirjoitus

Varmista, että saat seuraavan kirjoituksen sähköpostiisi heti kun se julkaistaan.

Mitä teet seuraavaksi

1. Jos sinulla on kysymyksiä, jätä kommentti.

Jos sinulla on kysymyksiä kirjoituksesta, jätä kirjoituksen alle kommentti. Tai lähetä minulle sähköpostia joona@valmentaja-akatemia.fi.

2. Jaa kirjoitus eteenpäin.

Auta meitä ja jaa kirjoitusta eteenpäin Facebookissa, Twitterissä tai Linkedinissä. Kiitos!

Kommentit

Share This