Hakukoneoptimointi: Kuinka Google lähetti meille satoja asiakkaita, ilmaiseksi.

hakukoneoptimointi

Kyllä, Google lähetti meille satoja asiakkaita. Ja vielä ilmaiseksi.

Haluatko tietää miten tämä tapahtui? (ja miten sinä myös voit saada Googlen lähettämään sinulle asiakkaita?)

Kaikki alkaa muutaman vuoden takaa, kun perustimme Timon kanssa tämän yrityksen. Halusimme kokeilla erilaisia asioita ja oppia bisnestä käytännössä. Tuloksena syntyi useita nettisivuja, jotka unohtuivat täysin kun Valmentaja-Akatemia syntyi.

Osa näistä sivuista on vieläkin elossa. Jos nyt haet hakusanalla: ”Toiminimen perustaminen” Googlesta, löydät hakutuloksista ensimmäiseksi meidän sivuston ja Timon kirjoittaman artikkelin.

Helmikuussa heräsimme kohmeesta ja muistimme tämän. Ja huomasimme tämän…

Yksin tämä sivusto kerää joka kuukausi yli 20 000 kävijää Googlesta. Joka kuukausi. Täysin ilmaiseksi.

kavija

(viime kuun kävijämäärä)

Okei, nämä ovat vasta kävijöitä. Ei asiakkaita. Vaikka kävijämäärät ovat kivoja niin haluamme oikeasti asiakkaita, jotka maksavat meille rahaa.

Kävijöistä voi kuitenkin tehdä asiakkaita, kun heille tarjoaa jotain.

Lähes jokainen näistä kävijöistä on tullut Googlesta etsimällä ratkaisua tai vastausta johonkin asiaan. Ja Google tarjoaa tavan selvittää, mitä ihmiset etsivät ja kuinka moni sitä etsii.

Kun tiedät sen, on helppoa tarjota ihmisille ostettavaa.

valmennus

Ja saada ihmiset liittymään sähköpostilistalle.

sähköpostilista

Mutta nyt tärkeä asia.

Ilman 20 000 kävijää kuukaudessa jokainen sähköpostilista, valmennus ja tuote olisi hyödyntön. Miksi? Koska ei olisi ketään kuka niitä ostaisi.

Suurin osa nettisivuista sisältää kyllä tuotteita, mutta niillä ei ole kävijöitä.

Kuvittele kaksi kauppaa. Toinen seisoo keskellä erämaata.

autiomaa

Ja toinen seisoo maan vilkkaimman kadun varrella.

katu

Kummalla luulet olevan enemmän asiakkaita? Tietysti vilkkaimman kadun varrella olevalla.

Ja nyt yksi salaisuus: Google on Suomen vilkkain katu. Ja sinä voit laittaa oman kauppasi (nettisivusi) sen varrelle.

Sitä kutsutaan hakukoneoptimoinniksi.

Kerron sinulle tässä kirjoituksessa miksi sinunkin kannattaa oppia muutamia asioita hakukoneoptimoinnista, mitä se tarkalleen on ja kuinka sinä voit tehdä sitä (askel-askeleelta).

Jos seuraat näitä ohjeita, voit saada Googlen lähettämään sinulle asiakkaita joka kuukausi. Täysin ilmaiseksi.

Löydät myös kirjoituksen lopusta muutaman ladattavan resurssin, kuten listan eri työkaluista, jotka tekevät optimoinnista helpompaa.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää sinulle?

Google on ylivoimaisesti Suomen suosituin hakukone. Tehtyjen hakujen määrä on uskomaton. Sen käyttäminen ei maksa hakijalle mitään.

Ja ihmiset etsivät sieltä jatkuvasti ratkaisuja eri kysymyksiin. Kellon ympäri. Myös silloin kun sinä olet nukkumassa.

Se on katu, missä ihmisiä kulkee liikkeesi ohi joka tunti, ympäri vuorokauden.

Toki liikkeesi ei vielä ole siellä. Mutta voit siirtää sen sinne. Ja voit tehdä sen ilmaiseksi. 

Vertaa, jos maksaisimme 20 000 kävijästä esimerkiksi Facebookille niin se maksaisi meille tuhansia euroja. Nyt saamme sen verran joka kuukausi ilmaiseksi.

Olen yrittäjä, joten tietysti haluan 20 000 kävijän sijaan 40 000 kävijää. Sen takia olen valmis maksamaan myös Facebookille, että saan heiltä toiset 20 000 kävijää. Ja voit olla varma, että huolehdin saavani jokaisesta mainontaan käytetystä eurosta vähintään 1,10€ takaisin.

Takaisin Googleen.

Se on usein hieman pidempi reitti saada kävijöitä kuin Facebook, mutta pitkällä aikavälillä hyvin kannattava.

Meillä suosituimmat kirjoitukset, jotka ovat ensimmäisinä hakutuloksissa, on kirjoitettu ja julkaistu jo vuosia sitten. Ne nousivat nopeasti ensimmäiseksi ja ovat pysyneet siellä. Ja todennäköisesti pysyvät jatkossakin.

Ja nyt ne keräävät kävijöitä kuukaudesta toiseen. Samoin saamme kommentteja säännöllisesti.

Entä ylläpito? Niitä päivitetään lähinnä kommenttien perusteella.

Työ on tehty kerran 3-4 vuotta sitten ja sen jälkeen ylläpito on minimaalista.

Ja joka kuukausi tuhansia ihmisiä löytää sivuillemme sen takia. Ja niistä kävijöistä tulee asiakkaita. Ja suosittelijoita.

Kaikki tämä kerran hyvin tehdyn työn takia.

Lasketaan tämä vielä auki:

Hakukoneoptimointi:

  • 6 tuntia artikkelin kirjoittamiseen
  • 1 tunti työtä, että Google löytää artikkelin
  • 30min ylläpitoa kuukaudessa x 3 vuotta
  • 1 tunti työtä liidimagneettien rakentamiseen ja paikoilleen laittamiseen

= 26 tuntia työtä eli noin 4 työpäivää.

Facebook-mainonta:

  • 1 tunti työtä liidimagneettien rakentamiseen ja paikoilleen laittamiseen
  • 1 tunti työtä erilaisten mainosten luomiseen
  • 1 tunti työtä kampanjan, kohderyhmien ja mainosten laittamiseen
  • 15-30min työtä joka päivä optimoimiseen
  • + maksat jokaisesta kävijästä rahaa.

= 273 tuntia työtä eli noin 34 työpäivää.

Mitä on hakukoneoptimointi

Ihmiset etsivät asioita, ratkaisuja hakukoneista. Suomessa suosituin hakukone on Google. Kun syötät Googleen hakusanan eli asian mitä etsit, saat hakutuloksia. Hakutulokset ovat sivuja, joista Google arvelee sinun löytävän etsimäsi asian.

Koska nettisivuja on internet täynnä, on myös hakutuloksia valtavasti. Sen takia Google laittaa ne järjestykseen ja esittää ne sinulle sivu kerrallaan. Yksi sivu sisältää aina 10 tulosta.

Mutta kuinka usein jaksat selata monta sivua etsimässä jotain?

Hyvin harvoin. Aivan samoin kuin kaikki muutkin.

Sen takia hakutuloksissa oikeastaan vain ensimmäisen sivun hakutulokset merkitsevät mitään. Ja aina on parempi nousta mahdollisimman korkealle.

Mitä korkeammalla olet, sitä enemmän ihmiset klikkaavat juuri sinun sivuasi. Eli saat ihmisiä tulemaan sivuillesi.

No, ennen kuin mennään pidemmälle pitää muistaa kertoa yksi asia. Hakukoneissa eli pääasiassa Googlessa on kahdenlaisia hakutuloksia.

1. ”Luonnollisia”
2. Maksettuja

googlen hakutulokset

Kuka tahansa voi maksaa itsensä hakutuloksissa korkealle, mutta ne ovat silti maksettuja mainoksia.

Mainoksia tottakai klikataan (ja sen takia mieluiten olen ykkösenä molemmissa, luonnollisissa ja maksetuissa hakutuloksissa), mutta moni menee niistä suoraan ohi luonnollisiin tuloksiin. Ja sen takia luonnolliset hakutulokset ovat kaikkein halutuimpia.

Ja siinä tullaan hakukoneoptimointiin.

Sen tarkoituksena on nostaa omaa sivustoa mahdollisimman korkealle luonnollisissa hakutuloksissa niillä hakusanoilla, joilla halutaan olla hyvillä hakusijoilla.

Hakukoneoptimointia varten pitää ymmärtää Googlea.

Google on kone. Joten sille on sisäänrakennettu ohjeet, joiden mukaan se rakentaa hakutulokset. Sitä kutsutaan algoritmiksi.

Ymmärtämällä tätä voi ottaa huomioon erinäisiä tekijöitä, jotka auttavat nousemaan paremmille hakusijoille. Ja, kuten sanottua, tämä tietenkin auttaa samaan lisää kävijöitä omille sivuille.

Tämä on tietysti johtanut siihen, että moni yrittää kikkailla itsensä kärkeen hakutuloksissa ja tehdä rahaa sillä tavalla. Ja Google rankaisee säännöllisesti, koko ajan eri tavoin, näitä kikkailuja.

Tässä kirjoituksessa kerron kuinka voimme oppia ymmärtämään paremmin Googlea, turvallisesti.

Kuten sanoin aikaisemmin niin meillä artikkelit ovat nousseet ensimmäiseksi hakutuloksissa jo vuosia sitten ja pysyneet siellä koko ajan. Sen jälkeen on tullut useita Googlen päivityksiä algoritmiin, joka on pudottanut monia ”kilpailijoitamme” jopa kokonaan pois tuloksista.

Voitko sinä saada Googlen lähettämään asiakkaitasi sinulle

Jos olet nyt vakuuttunut siitä, että optimointi on tärkeää, mutta et tiedä onko se sinulle niin lue nämä viisi kohtaa.

1. Et ole innostunut tekemään face 2 face tai puhelinmyyntiä.

Jos perinteinen myyminen ei innosta, mutta haluat aggressiivisen toivomisen sijaan tehdä jotain niin hakukoneoptimointi on hyvä vaihtoehto.

Monille puhelimen käteen nostaminen tai messuilla promoaminen on todellinen pelko. Silloin on helpompaa tehdä oman näytön takana asiakashankintaa ja Googlen ymmärtäminen auttaa siinä valtavasti.

2. Et saa sosiaalisessa mediassa tarpeeksi huomiota.

Sosiaalinen media on tärkeä kanava ja hyvä tapa hankkia asiakkaita. Mutta, kuten tiedämme niin Facebook muuttaa herkästi tapoja mitä ja miten ihmiset näkevät siellä päivityksiä.

Moni bisnes meni kumoon, kun ensimmäiset muutokset tulivat uutisvirtaan. Sama tulee todennäköisesti tapahtumaan muilla alustoilla kun sisällön määrä kasvaa liian suureksi.

Siksi en pistä kaikkia kortteja sosiaalisen median varaan tai minkään muunkaan yhden tavan.

3. Jos nyt jo kirjoitat blogia.

Suurin osa bloggaajista ei huomioi tai ymmärrä hakukoneoptimointia. Sen takia niillä, ketkä sitä ymmärtävät, on selkeä kilpailuvaltti.

Jos sinulla on jo kasapäin hyvää sisältöä, mistä lukijasi tykkäävät, voit todennäköisesti hyödyntää pelkästään sitä. Silloin kannattaa lukea erityisen tarkasti tämän kirjoituksen lopusta kohdat 1. ja 2.

4. Haluat tehdä pelkästään verkkokursseja tai – valmennuksia.

Jos teet pelkästään asioita verkossa niin on hyvä ymmärtää kaikki tavat, millä voi kerätä liikennettä eli kävijöitä omalle sivustolle. Varsinkin, koska Googlesta voi saada ns. passiivista liikennettä. Eli liikennettä joka tulee joka päivä sivustollesi, vaikka et promoisi sitä millään tavalla.

Rakentamalla itsellesi sähköpostilistojen avulla automaattisia systeemejä, voi Google tuoda sinulla joka kuukausi automaattisesti uusia asiakkaita.

5. Tuotat sisältöä videoina tai audioina.

Vaikka kirjoittamiseen sijaan tuottaisit sisältöä pääasiassa videoina tai audioina, on äärimmäisen kannattavaa tehdä optimointia ja tutustua hakusanoihin. Monissa hakutuloksissa on ensimmäisillä sijoilla on videoita.

Pienellä vaivalla siihen on mahdollista lisätä myös tekstiä ja yhdistää molempien parhaat puolet.

3 väärinymmärrystä hakukoneoptimoinnissa

Ennen kuin mennään itse asiaan niin haluan huomauttaa sekä varoittaa kolmesta asiasta.

1. Luullaan, että oman yrityksen virallinen nimi on tärkeä.

Tämä on mitä moni puhelimitse myyvä ”hakukonemarkkinoija” soitteli vielä vuosikymmenen alussa. ”Kun sinun yritystäsi etsitään Googlesta niin me voimme auttaa sitä nousemaan ylös”.

Roskaa.

Ellei yrityksesi nimi ole tunnettu brändi, ei siihen kannata käyttää energiaa. Tai toisaalta luovuttaa koko ideaa hakukoneoptimoinnista sen takia, että yrityksen nimellä tehdyssä haussa itse on ykkösenä.

Ihmiset etsivät ratkaisuja, vastauksia. Ja sen takia on tärkeämpää ymmärtää hakusanoja ja kuinka nousta hakutuloksissa.

2. Rikotaan Googlen sääntöjä nopean hyödyn takia.

En henkilökohtaisesti haluaisi pelata peliä lyhytnäköisesti vaan saada tuloksia pitkällä aikavälillä ja pysyvästi.

Moni hyödyntää Googlen hetkellisiä ”aukkoja” ja rakentaa jopa koko bisneksensä sen varaan. Sitten Google tulee ja vie kaiken sen pois.

Google tekee päivityksiä lähes joka päivä ja hioo sitä, miten hakutulokset toimivat. Ydin kuitenkin pysyy samana: hyvä ja relevantti sisältö.

Pitämällä siitä kiinni, ei voi rikkoa Googlen sääntöjä.

3. Ei nähdä mitään vaivaa optimoinnin eteen.

Kirjoitin tätä kirjoitusta parina päivänä, useita tunteja ja pysähdyin välillä selvittämään eri osioita tarkemmin. Tämä kohta vei minut eniten sivurateille kirjoittamisesta, kun ryhdyin käymään läpi asiakkaiden ja tuttujen sivustoja.

Tajusin uudestaan sen potentiaalin, mikä monilta on mennyt täysin ohi. Blogi tai sivusto saattaa olla täynnä hyvää sisältöä, mutta sitä ei ole kohdistettu Googlea ajatellen millään tavalla.

Ja siten on menetetty satoja ja tuhansia kävijöitä sekä asiakkaita.

Kuinka saat Googlen lähettämään sinulle asiakkaita

Jos haluat tehdä hakukoneoptimointia turvallisesti ja pitkällä aikavälillä, unohda kikkailu. Koska..

..lopulta paras sisältö voittaa. Paras sisältö lukijoiden mielestä. Google osaa arvostaa koko ajan enemmän sitä sisältöä, mistä lukijat tykkäävät. Ja se voi mitata sitä koko ajan paremmin.

Sen mukaan mistä tykätään eniten sosiaalisissa medioissa, sen mitä luetaan pisimpään, mihin palataan useimmin jne.

Tärkeintä meille on kuitenkin ymmärtää ne asiat, mitkä vaikuttavat kaikkein eniten hakutuloksiin ja mihin voimme vaikuttaa turvallisesti niin, että saadaan pitkäkestoisia tuloksia. Sellaisia jotka tuovat meille asiakkaita kuukaudesta toiseen.

Mietin optimointia nelivaiheisena prosessina. Sen ydin on tuottaa hyvää sisältöä lukijoille, potentiaalisille asiakkaille ja nykyisille asiakkaille. Kaksi muuta vaihetta varmistavat, että nämä ihmiset saavat sen sisällön käsiinsä. Ja viimeinen vaihe on tuloksien seurantaa ja hiomista.

Kerron sinulle kaikki nämä asiat, askel askeleelta.

Koska asiaa on paljon, en halua, että unohdat yhtäkään vaihetta kun olet rakentamassa seuraavaa kirjoitustasi. Sen takia kokosin näistä vaiheista checklistin. Sen avulla voit tarkistaa, että jokainen vaihe on varmasti tehty ja vältyt kriittisiltä virheiltä.

Jätä sähköpostiosoitteesi niin lähetän checklistin (ilmaiseksi!) sinulle.

1. Etsi oikeat hakusanat.

Ensimmäinen askel on etsiä omalle asiakaskunnalle sopivat hakusanat. Eli selvittää mitä sinun potentiaaliset asiakkaasi etsivät Googlesta.

Siihen tarvitaan kahta ilmaista työkalua: Google-hakua ja Googlen avainsanojen suunnittelijaa.

1. Kirjaudu avainsanojen suunnittelijaan.

Kirjaudu ensin Googlen Adwords – palveluun. Se on täysin ilmaista.

Hakeudu sieltä avainsanojen suunnittelijaan.

avainsanojen suunnittelija

Ja sieltä syötetään hakusanoja.

hakusanat

Sitten etsitään hakusanoja ja katsotaan tuloksia. Google ehdottaa aluksi mainosryhmäideoita. Mutta hypätään katsomaan avainsanaideoita.avainsanaideat

Mitä sinun pitää katsoa täältä? Hakujen määrää ja ehdotettua hintatarjousta. Mitä korkeampia molemmat ovat, sitä parempi.

Kun löydät muutamia hyviä hakusanoja, käy katsomassa miltä niiden hakutulokset näyttävät Googlessa.

2. Avaa selain (Safari, Chrome jne) incognito-ikkunassa.

Jos olet kirjautunut selaimellasi Googleen tai sinulla on paljon sivuhistoriaa niin Google osaa ”vääristää” hakutuloksia sinunlaisiksi. Sen takia on tärkeää tehdä haut ”salaa”, jotta niiden tulokset ovat neutraaleja ja sellaisia, mitkä näkyvät normaalisti hakusanoja käyttäville.

incognito

Syötä Googleen hakusana. On tärkeää katsoa kahta asiaa.

Miltä ensimmäiset 3 hakusijaa näyttävät.

hakusijat

Mitä aiheeseen liittyviä hakuja Google ehdottaa hakusivun alalaidassa.

Googlen ehdotukset

Huom! Avainsanojen suunnittelija ei osaa näyttää monisanaisia hakusanoja. Esimerkiksi 5+ sanaa sisältävä haku ei välttämättä näy siellä, vaikka sen kautta sivuillesi tulisikin jatkuvasti ihmisiä.

Tässä esimerkki hakusanasta, jonka kautta on tullut muutamia ihmisiä sivullemme.

5 sanan hakusana

On hyvä avata kaikki kolme ensimmäistä hakutulosta ja käydä läpi sisältöä, mistä Google nyt pitää. Samalla voi selvittää onko se sellaista sisältöä, mitä asiakkaasi todennäköisesti etsivät.

Kolmas asia on katsoa kuinka voisi itse parantaa sitä.

  • Puuttuuko siitä selkeästi ydinasioita?
  • Voisiko siihen lisätä kuvia selkeyttämään asioita?
  • Tiedätkö videoita tai voitko itse tehdä videoita, jotka parantavat sitä?
  • Voisiko siihen lisätä lähdeviittauksina linkkejä?
  • Onko sosiaalisessa mediassa jakaminen tehty helpoksi?

2. Rakenna hyvää sisältöä

Sanon rakenna kirjoittamisen sijaan, koska kirjoittaminen on vain yksi osa. Se on äärimmäisen tärkeä osa tietysti. Ja siitä on hyvä aloittaa.

Loput voi lisätä ja hioa jälkikäteen, kun itse sisältö on sellaista, että lukija saa siitä kaiken tarpeellisen. Paras sisältö on tietysti sellaista, että lukija voi ottaa siitä opettamasi asian ja mennä toteuttamaan sen lukemisen jälkeen.

Tässä ohjeet sisällön rakentamiseen.

1. Kirjoita mieluummin pitkä artikkeli, joka on yli 1500 sanaa kuin joukko lyhyitä. Asiaa on paljon tutkittu ja keskimäärin pidempi artikkeli nousee paremmin hakutuloksissa ylös kuin lyhyempi. Itse asiassa muutaman analyysin mukaan keskimääräinen sanamäärä ensimmäisen sivun hakutuloksille on 1890 sanaa.

Pitkä sisältö on myös aina lukijoille eduksi, kun voit kirjoittaa kaiken auki hyvin yksityiskohtaisesti.

Ideoita artikkelin sisältöön saat tietysti lukijoilta ja Google voi auttaa sinua siinä. Syötä Googlen hakuun hakusanasi ja saat sivun alalaitaan ehdotuksia, mitä ihmiset hakevat samasta aiheesta.

Googlen ehdotukset

Itseasiassa nämä ovat kaikki otsikoita, jotka haluat sisällyttää kirjoitukseesi.

Kun olet kirjoittanut artikkelin, käy seuraavat kohdat läpi ja lisää/muokkaa asioita.

2. Lisää kirjoitukseen kuva, missä ”alt text” eli vaihtoehtoinen teksti sisältää hakusanan.

kuvan alt teksti

3. Linkitä kirjoituksessa vähintään 2 kertaa arvostetulle sivustolle. Hyviä sivustoja ovat yleensä kaikki sinua korkeammalla olevat sivut. Esimerkiksi Wikipedia on hyvä taho. Tai jonkin viranomaistaho, joka liittyy aiheeseen.

linkki auktoriteettisivulle

Google osaa yhdistellä sivustoja hyvin toisiinsa ja on luonnollista, että sivuiltasi on linkki asian ”auktoriteettiin”. Se kertoo myös Googlelle siitä, että sinä tiedät mistä puhut.

4. Suunnittele kirjoitukselle hyvä otsikko.

Otsikolla on kaksi tehtävää. Ensimmäinen niistä on saada lukijat kiinnostumaan kirjoituksesta, jos he näkevät vain otsikon. Ilman hyvää otsikkoa, kukaan ei välttämättä koskaan edes päädy kirjoitukseen.

Toinen tehtävä on kertoa Googlelle, että kirjoitus koskee sitä hakusanaa, johon sillä tähtäät.

Otsikko voi olla lukijoiden mielestä loistava, mutta Googlelle se ei kerro mitään. Ja myös toisinpäin.

Hakukoneoptimointi: Näin Google lähetti meille satoja asiakkaita, ilmaiseksi.

vs.

Näin saimme satoja lukijoita Googlesta tammikuussa, ilmaiseksi.

5. Lisää hakusana ensimmäisen 100 sanan joukkoon.

Tämä on yksinkertaista. Ensimmäiset sata sanaa ovat kuin kirjan esipuhe. Niissä kerrotaan, mistä oikein ollaan puhumassa myöhemmin. Sen takia on hyvä kertoa se myös Googlelle.

Iske hakusana johonkin sopivaan kohtaan tai muokkaa tekstiä hieman, että voit sen lisätä.

6. Lisää hakusana viimeisen 100 sanan joukkoon.

Sama homma viimeisen sada sanan kanssa. Siinä tehdään koonti, jälkipuhe tai viimeiset sanat. Siellä on hyvä muistuttaa, että tästä oikein puhutaan.

Iske hakusana johonkin sopivaan kohtaan tai muokkaa tekstiä hieman, että voit sen lisätä.

7. Lisää hakusana kerran h2 ja h3 tageihin.

Okei, älä pelästy. Nämä tagit ovat itseasiassa väliotsikoita. Käytät niitä todennäköisesti jo nytkin, joten lisäät vain hakusanan yhteen niistä. Tässä kuva, jossa näet mitä tarkoitan.

h2 ja h3 tagit

H2 on otsikko 2 ja h3 on otsikko 3.

8. Vähennä sivustolta poistumista ja lisää sivuston sisäisiä linkkejä artikkelin alkuosioon.

Google mittaa kuinka kauan ihmiset viipyvät lukemassa kirjoitusta ja kuinka moni poistuu välittömästi sivulle tultuaan. Sillä tavalla selviää kuinka hyvä ja relevantti kirjoitus on hakutuloksena.

Sen takia on hyvä tarjota ihmisille mahdollisuutta klikata joihinkin muihin omiin kirjoituksiin kirjoituksen alkuvaiheessa.

Voit tehdä sen laittamalla sivupalkkiin joukon aiheeseen liittyviä kirjoituksia.

sivupalkin linkit

Tai lisätä tekstin sekaan linkkejä vastaaviin aiheisiin

linkit

9. Huolehdi, että url osoite on selkeä.

Url-osoite eli verkkosivujesi osoite, josta kirjoitus löytyy, tulisi olla hyvin helppo ja hakusana-ystävällinen. Moni julkaisujärjestelmä (esim. WordPress) nimeää sivut ja artikkelit mieluummin numerosarjoina kuin tekstinä.

Silloin tulos voi olla tämä.

huono url

Kun oikeasti haluaisimme tämän.

hyvä url

Jos käytät WordPressiä ja haluat muokata url-osoitteitasi, suuntaa Asetukset -> Osoiterakenne.

url osoiterakenne

10. Muokkaa kirjoituksen kuvaus Googlea varten.

WordPressissä se onnistuu helposti lisäosien eli pluginien avulla. Suosittu vaihtoehto on ilmainen All in One SEO Pack. Käytämme itse samaa.

Sen avulla voi kirjoittaa helposti otsikon, kuvauksen ja muutaman avainsanan, jotka kertovat Googlelle mistä on kyse. Lisäksi kuvaus näkyy Googlen haussa, joten voit vaikuttaa kuinka houkuttelevalta kirjoituksesi kuulostaa.

Tässä kuva lisäosasta käytössä. Kun asennat sen, saat vastaavan valikon jokaisen artikkelin ja sivun editorin alapuolelle.

all in one seo pack

11. Huolehdi, että artikkelin jakaminen on helppoa

Google on lisännyt omaan algoritmiinsa jatkuvasti enemmän merkitystä sosiaaliselle medialle. Sen takia siellä huomion saaminen on koko ajan merkityksellisempää. Siksi on hyvä tehdä jakamisesta mahdollisimman helppoa niissä sosiaalisen median palveluissa, mitä lukijasi käyttävät.

sosiaalinen media

3. Näytä lukijoille ja Googlelle, että artikkeli on olemassa.

Tämä vaihe on kaksiosainen. Ensimmäisessä haluamme tietysti kertoa kaikille nykyisille asiakkaille ja lukijoille, että tämä artikkeli on olemassa.

Se onnistuu jakamalla sitä itse eteenpäin sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter jne) ja lähettämällä viestiä sähköpostilistalle.

Sen jälkeen kannatta huolehtia, että myös Google tietää artikkelin olemassa olosta. Ja ennen kaikkea, että artikkeli on relevantti, kun kyseessä on tietty hakusana.

Yksi tärkeä mittari on sosiaalisen median jaot ja tykkäykset. Vielä tärkeämpi on muilta sivustoilta tulevat linkit. Eli se, että joku toinen kirjoittaa jostakin ja linkkaa sinun kirjoitukseesi.

Parasta on tietysti, jos sivuasi tai kirjoitustasi arvostetaan tarpeeksi ja saat linkin mahdollisimman arvokkaalle sivulle, kuten Wikipediaan.

linkki wikipedia

Linkkejä ei kuitenkaan tarvitse vain odottaa, koska se voi olla äärimmäisen hidasta.

Sen takia on linkkejä voi itse rakentaa. Kerron kohta miten. Sitä ennen lyhyt varoituksen sana

Vielä 5, 7 ja 10 vuotta sitten hakukoneoptimointi oli pääasiassa linkkien rakentamista. Se voitti kenellä oli eniten linkkejä osoittamassa omalle sivustolle. Siksi käytiin kilpajuoksua linkkien rakentamisesta ja siinä käytettiin hyvin likaisia keinoja.

Google pääsi tästä lopulta jäljille (ja voitolle) ja oppi arvostamaan erilaisia linkkejä eri tavoin. Sen takia jokainen sisään tuleva linkki ei ole yhtä arvokas, eikä niin tärkeä.

Mieti asiaa näin.

Kirjoitat samasta aiheesta kuin me eli yrityksen perustamisesta. Silloin sen aiheena on yrityksen perustaminen ja siihen liittyvät asiat.

Voisit saada sivustolle linkin helposti pyytämällä ystävääsi, kuka kirjoittaa kissastaan omaa blogia, mutta sen aiheena on kissa. Ei yrityksen perustaminen.

Linkki on toki kiva asia, mutta Googlen silmissä ei kovin arvokas. Parempi linkki olisi esimerkiksi kirjanpitäjäsi tai lakimiehesi sivuilta.

Saitko kiinni? Vieläkin on mahdollista rakentaa vaikka miljoona linkkiä, mutta on järkevämpää käyttää energiaa pariin hyvään. Sellaisiin, mitkä käsittelevät samaa aihetta kuin sinä.

No miten saat näitä linkkejä? Tässä 7 menetelmää.

1. Kirjoita erinomainen kirjoitus.

Silloin ihmiset linkkaavat siihen mieluummin.

2. Osallistu keskusteluihin foorumeilla.

Voit osallistua keskusteluihin eri foorumeille kyseisestä aiheesta. Jos autat ihmisiä siellä, voit usein linkata myös omiin teksteihin, mistä ihmiset saavat vielä lisää tietoa.

3. Tee vieraskirjoituksia saman aiheen blogeihin tai sivustoihin.

Suomessa tehdään hyvin vähän vieraskirjoituksia, vaikka blogeja on suhteellisen paljon. Se on outoa, koska siitä hyötyy molemmat osapuolet.

Vieraskirjoittaja saa linkin omalla sivustolleen ja pääsee uuden yleisön silmien eteen. Blogin pitäjä saa lisää hyvää sisältöä sekä uusia lukijoita, kun vieraskirjoittaja jakaa oman tekstinsä omille lukijoilleen. Kumpikin voittavat.

4. Lähetä eri tietopankkeihin – tai hakupalveluihin viesti sivustostasi.

Monilla hakusanoilla hyviä hakutuloksia saavat erilaista hakupalvelut ja tietopankit, jotka ovat käytännössä kasa linkkejä ja lyhyitä palvelukuvauksia. Ne ottavat mielellään vastaan lisää hyviä linkkejä.

5. Etsi sivustoja, missä puhutaan aiheesta, mutta niissä oleva tieto on vanhentunutta.

Tämä tekniikka on korvannut osittain vieraskirjoitusta, minkä merkitystä Google on vähentänyt. Voit etsiä sivustoja, missä käsitellään samaa aihetta, mistä olet kirjoittanut, mutta sitä ei ole päivitetty pitkään aikaan. Jos sinulla on arvokasta lisättävää tekstiin, voit kertoa siitä ja pyytää sivuston pitäjää linkkaamaan sinuun kiitokseksi.

6. Anna haastatteluita

Esimerkiksi uutisia on melko helppoa päästä kommentoimaan, jos on tunnistettavissa aiheen auktoriteetiksi. Toinen vaihtoehto on antaa haastatteluja blogaajille.

7. Kirjoita blogiportaaleihin.

Joillakin aihealueille on omia blogiportaaleja eli sivustoja, mihin kirjoittaa useampi kirjoittaja. Portaalit elävät uusista kirjoituksista, joten kirjoittajia otetaan mukaan mielellään. Esimerkki tälläisestä on hidastaelamaa.fi.

Haluatko saada valmiin listan hyvistä linkeistä?

Etsin sinulle parhaat sivut, joista on linkkejä meidän sivuille. Kokosin niistä listan, jota voit hyödyntää kun teet hakukoneoptimointia.

Jätä sähköpostiosoitteesi ja lähetän sen sinulle ilmaiseksi.

4. Tuloksien seuranta ja hiominen

Kirjoituksen julkaisemisen jälkeen seurataan tuloksia ja hiotaan asioita. Tavoitteena on saada nostettua kirjoitusta vielä korkeammalle hakutuloksissa.

Ensimmäiseksi täytyy puhua sijoituksista hakutuloksista.

Ei kannata pelästyä, jos et nouse heti ensimmäisenä päivänä tuloksissa ensimmäiseksi tai edes ensimmäiselle sivulle. Tulokset voivat vaihdella päivittäin paljonkin. Merkittävin vaikuttava tekijä tähän on kilpailu ensimmäisellä sivulla.

Jos 10 ensimmäistä hakutulosta on täynnä laadukasta sisältöä niin sinne nouseminen voi kestää pitkään. Meillä joillakin sivuilla ensimmäiseksi pääseminen kesti päiviä ja toisilla kuukausia.

1. Selvitä sijoitus hakutuloksissa.

Tähän tarvitaan Googlen ilmainen Search Console – työkalu.

Jos et ole käyttänyt työkalua aikaisemmin niin pääset kirjautumaan sinne sisään Googlen tunnuksilla. Sen jälkeen lisäät sivusi työkaluun.

Syötä ensin sivusi url-osoite.

sivusto webmasters

Sen jälkeen Search Consolen pitää vahvistaa, että oikeasti omistat sivustosi. Siihen on muutamia tapoja.

Jos käytät aikaisemmin suosittelemaani All in One SEO packia niin voit kopioida alla olevassa kuvassa näytetyn html-tagin ja syöttää sen lisäosaan.

vahvista sivusto

Löydät lisäosan WordPressin vasemmanpuoleisesta valikosta. Hakeudu kohtaan Googlen verkkovastaavan työkalut ja kopioi oma vastaava kirjainnumeroyhdistelmä ja tallenna sivu.

googlen verkkovastaavan tyokalut

Sitten palaa Search Consoleen ja vahvista sivusto. Olet valmis!

Tuloksien saamisessa kestää muutamasta päivästä pariin päivään. Sen jälkeen saat hakusanakohtaista tietoa sivustostasi. Löydät tulokset sivupalkista, kohdasta ”Hakuanalyysit”.

Tulos näyttää tältä.

sijoitus tuloksissa

Tästä kannattaa huomioida tietysti sijainti, mikä on sijasi hakutuloksissa. Sen jälkeen tärkeä tieto on katsoa klikkausprosenttia. Huomaa, että vaikka sijoitus on ensimmäinen, vain reilu 30 prosenttia hakijoista klikkaa sivustolle.

Tämä kertoo, että meillä on paljon hiottavaa tekstissä, mikä näkyy hakijoille Googlessa.

Vaikka 30 prosenttia ei ole huono tulos niin tämä kuva paljastaa kuinka paljon tulos voi vaikuttaa.

sijoituksen vaikutus

Keskimääräinen sijoitus ensimmäiseltä paikalta toiseksi pudotti klikkausten määrää yli 10 prosenttia. Voit kuvitella kuinka samaa tapahtuu kun mennään koko ajan alemmas tuloksissa. Toinen sivu on jo melkein kuollut.

Hyvä klikkausprosentti on 50 tai enemmän.

klikkausprosentti

Nyt tiedät kaksi tärkeää asiaa. Missä menet hakutuloksen kanssa ja kuinka hyvin ihmiset klikkaavat sisään sivullesi Googlesta. Jos olet ensimmäisenä ja klikkausprosentti on 50 tai enemmän, hyvä! Muussa tapauksessa jatka lukemista ja hiomista.

2. Sivun analysointi.

Seuraava vaihe on sivun analysointi. Siihen tarvitset toista Googlen ilmaista työkalua, nimeltä Google Analytics.

Jos et vielä käytä Analyticsia niin nyt on aika asentaa se. Varsinkin, koska se on täysin ilmainen. Helpointa on lisätä Analyticsistä saatava seurantatunnus, jolla Google tunnistaa sinut sivuston omistajaksi, All in One SEO – lisäosaan.

seurantatunnus

Muutaman päivän päästä ryhdyt saamaan kaikenlaista tietoa sivustosi kävijöistä ja kävijämääristä.

Tässä vaiheessa meitä kiinnostaa kuitenkin kuinka juuri kirjoittamamme sivu pärjää. Sitä varten suuntaa Käyttäytyminen -> Aloitussivut – kohtaan.

google analytics

Etsi sieltä seuraamasi sivu tarkempaa tutkimista varten. Täältä meitä kiinnostaa erityisesti kaksi asiaa:

1. Välitön poistumisprosentti: Tämä mittaa sitä kuinka moni tälle sivulle tullut kävijä poistuu tältä sivulta, käymättä millään muulla sivuston sivulla. Normaalisti pienempi prosentti on parempi. Tämä ei tietysti koske myyntisivuja, joista ei yleensä linkitetä mihinkään.

Poistumisprosenttia voi laskea esimerkiksi lisäämällä sivupalkkiin tai kirjoituksen loppuun suosittuja, aiheeseen liittyviä oman sivuston linkkejä.

2. Istunnon kesto: Tämä mittaa sitä kuinka kauan kävijä viettää sivustolla. Mitä kauemmin, sitä parempi. Se kertoo Googlelle, että sisältö on laadukasta.

Hyvä tapa on hioa erityisesti kirjoituksen alkua ja otsikoita vetäviksi, jotta lukija löytää jatkuvasti jotain mielenkiintoista luettavaa. Voit miettiä lempikirjaasi (tai tv-sarjaa), jonka lukemista ei voi lopettaa, koska haluaa tietää mitä seuraavassa kappaleessa tapahtuu.

3. Kirjoituksen hiominen.

Kahdesta ensimmäisestä kohdasta saadaan tietoa, minkä pohjalta kirjoitusta voi hioa paremmaksi.

Sen lisäksi kannattaa huomioida lukijoiden suora palaute tekstille. Kommentit sosiaalisessa mediassa tai sivustolla ovat hyvä lähde lisäyksille.

kommentti

kommentteja

Tekstin lisääminen ja päivittäminen on hyvä tapa kertoa, että sivu on aktiivinen ja ajantasalla.

4. Sivuston linkkien selvittäminen.

Lisää tietoa, minkä pohjalta tekstiä voi päivittää, voi löytyä siihen linkanneista sivustoista.

WordPressin käyttäjille helppo (ja ilmainen) työkalu on Jetpack. Se on lisäosa, jonka avulla saa jonkin verran tietoja sivustolle päätyvistä käyttäjistä ja lähteistä.

Tässä esimerkkinä Jetpackin antamaa listaa muutamista eri sivuista, jotka linkittävät sivulle. Huom! Mukana on myös sähköpostilaatikoiden osoitteita.

jetpack

Myös Googlen Search Console antaa vastaavaa tietoa.

linkit sivustoosi

Muita työkaluja, joilla voi seurata linkkejä, ovat semrush.com, ahrefs.com ja majestic.com.

5. Uudelleenmarkkinointi.

Kun olet päivittänyt kirjoituksen, kannattaa se jakaa uudelleen ainakin omille lukijoille. Eli kerro, että olet päivittänyt kirjoituksen ja nosta tarkasti muutama muutos julkaisuissa esille. Se on hyvä syy jakaa tekstiä sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilistalla.

Kaikki työkalut hakukoneoptimointiin

Kokosin sinulle valmiiksi kaikki tässä artikkelisssa mainitut työkalut yhteen listaan. Jätä sähköpostiosoitteesi ja lähetän listan sinulle ilmaiseksi sähköpostiisi.

Jos sinulla on kysymyksiä hakukoneoptimoinnista, jätä kommentti.

Kommentit

Hakukoneoptimointi:CHECKLIST

Lataa ilmainen checklist, josta voit tarkistaa kaikki hakukoneoptimoinnin kriittiset vaiheet, kun kirjoitat blogitekstejä.

Hienoa, katso sähköpostiisi!

Share This