Ajatuksen voimalla menestyväksi valmentajaksi (+ 6 askeleen viikkosuunnitelma)

Meillä jokaisella on valtavasti mahdollisuuksia tehdä erilaisia asioita joka päivä. On se sitten asiakaspalvelu, blogin kirjoittaminen, some-päivitysten tekeminen, uutisten lukeminen, valmennuksien suunnittelu, sähköpostien kirjoittaminen jne jne. Tiedät varmasti mitä tarkoitan.

Vaihtoehtoja on niin paljon, että on vaikea tarttua johonkin. Ja siitä paljoudesta monesti seuraa se, että ei tee oikeastaan mitään tai ainakaan asioita, jotka olisivat pitkällä aikavälillä meille kaikkein tärkempiä.

Meillä ihmisillä on tapana yliarvoida asiat, jotka pystymme tekemään lyhyellä aikavälillä ja aliarvioida asiat, jotka pystymme saavuttamaan pitkällä aikavälillä.

Siksi on tärkeää osata unelmoida isosti pitkällä tähtäimellä, mutta luoda sopivasti pureskellut suunnitelmat lyhyellä tähtäimellä. Suurin osa ei sitä tee. Suurin ei suunnittele asioita eteenpäin. Ja silloin tuloksena on halkeamispisteessä oleva pää tai tehtävälista, joka lähinnä masentaa.

Pienellä viilauksella asialle voisi tehdä paljon. Ja silloin unelmien eteen voisi tehdä konkreettisia asioita joka päivä ja lopulta saavuttaa ne nopeammin kuin aluksi uskoikaan. Siksi uskon, että ajanhallinta on supervoima.

Miksi kirjoitan tästä?

Koska sain kunnian tutustua Merja Takamäkeen muutama viikko sitten. Hän on yksi niistä ihmisistä, joiden kanssa juttua riittää vaikka koko päiväksi. Hän on myös kirjoittanut yhden syksyn myydyimmistä kirjoista Supervoimat käyttöön: Ajanhallinnan valmennusopas. Suosittelen tutustumaan siihen. Miksi?

Koska se on yksi kirjoista, jossa yhdistyy tieto ja tekeminen. Se on kuin puuhakirja aikuisille. Ja pidän siitä. En tavallisesti suostu promottamaan juuri mitään, mutta tästä kirjasta haluan kertoa eteenpäin.

Puuhakirja on erinomainen ajatus, koska se pistää lukijan tekemään konkreettisia suunnitelmia tai muutoksia elämään samalla kun lukee. On vaikea olla saamatta tuloksia, jos tekee niin kuin kirjassa neuvotaan ja samalla täyttää tehtäviä kirjan sisälle.

Pyysin Merjaa kirjoittamaan blogiin lisää ajanhallinnasta ja antamaan konkreettisia ohjeita lukijoille. Joten tässä se on…

Ajatuksen voimalla menestyväksi valmentajaksi

possible

Menestyminen valmentajana lähtee siitä, että tiedät, minne olet valmentajana matkalla ja mihin suuntaan haluat yritystäsi kehittää. Mitä paremmin ja täsmällisemmin pystyt määrittelemään haluamasi asiat sitä helpompaa niiden toteuttaminen on.

Tavoitteen perustana tulee aina olla oma sisäinen innostus ja intohimo, koska vain tällöin voit aidosti motivoitua tekemään töitä tavoitteesi eteen. Sen tulee myös olla selkeästi mitattava, ja sille kannattaa asettaa selkeä aikaraja.

Tavoitetta kannattaa fiilistellä, eli pyrkiä jo nyt tuntemaan se olotila, jonka tavoitteen toteutuminen sinulle tuo. Ota aikaa unelmoinnille ja tunne se kihelmöinti, jonka jo pelkkä tavoitteen ajatteleminen saa aikaan.

“Hyvä tavoite vetää vastustamattomalla tavalla puoleensa.”

fokus

Kun tavoitteesi on selvillä, on aika tehdä toimintasuunnitelma. Kaikki suuret unelmat saavutetaan ottamalla yksi askel kerrallaan kohti tavoitetta.

Ensimmäisen askeleen jälkeen otetaan toinen ja jatketaan niin kauan, kunnes ollaan maalissa. Toimintasuunnitelma tehdään aina aluksi karkealla tasolla, ja sitä täsmennetään matkan varrella. Alustavan toimintasuunnitelman avulla pääset kuitenkin helposti liikkeelle.

Tavoite kannattaa viestiä selkeästi omalle alitajunnalle, jolla voit siis teettää alihankintatöitä. Luovempi aivopuoliskomme ymmärtää asiat paremmin visuaalisesti esitettynä, kun taas analyyttinen aivopuoliskomme ymmärtää lukujen ja faktojen päälle. Tehokkain viestintä tapahtuu näitä molempia yhdistämällä.

Piirrä kuvia tai symboleja, kirjoita tekstiä ja numeroita, tee taulukoita ja väritä. Myös kehollinen harjoitus voi tehostaa viestin perille menoa.

Alitajuntasi ohjaa sinua tavoitteen lisäksi vallitsevia ajatuksiasi kohti. Vallitsevat ajatukset ovat ajatuksia, jotka pyörivät päässäsi eniten ja ovat kestoltaan pisimpiä. Kun ajattelet niitä, sinut valtaa vahva tunnetila.

Ei siis riitä, että olet asettanut itsellesi tavoitteen ja tehnyt toimintasuunnitelman, vaan sinun tulee myös opettaa mielesi työskentelemään sen eteen, tulemaan talkoisiin mukaan. Vedämme puoleemme asioita, joilla olemme täyttäneet mielemme. Luomme siis tavallaan ajatuksillamme omaa uraamme valmentajana. Tämän vuoksi on tärkeätä valjastaa omat ajatukset kuljettamaan meitä kohti oikeita päämääriä.

Ajatukset kumpuavat usein uskomuksistamme, jotka ovat toimintaamme ohjaavia pinttyneitä ja automatisoituja ajatusmalleja. Uskomukset ovat omia käsityksiämme todellisuudesta, itsestämme, omista kyvyistämme, voimavaroistamme, syy- ja seuraussuhteista, asioiden ja aineiden vaikutuksista sekä toisten kyvyistä ja toiminnasta.

Jokaisella meistä on toimintaamme tukevia uskomuksia, jotka auttavat saavuttamaan hyviä tuloksia. Jokaisella on myös toimintaa rajoittavia uskomuksia, jotka puolestaan rajoittavat omaa toimintaamme. Nämä uskomukset ovat menestyksen käsijarruja. Ottamalla nämä käsijarrut pois matkamme kohti menestyvää yrittäjyyttä sujuu paljon joutuisammin.

Emme välttämättä ole tietoisia omista uskomuksistamme, mutta voimme oppia tunnistamaan niitä. Ensimmäinen askel on uteliasta omien ajatusratojen tutkistelua sekä meitä palvelemattomien ajatusmallien tunnistamista.

Opi tunnistamaan syy-yhteyksiä ajatustesi ja toimintasi välillä. Kyseenalaista uskomustesi todenperäisyys.

Hyödyttääkö tietyllä tavalla ajatteleminen sinua jotenkin? Viekö se sinua eteenpäin? Ala horjuttamaan uskomustesi valtaa.

Uskomusjärjestelmän joustavuus on avainasemassa matkalla kohti tavoitteita. Kun pääset alitajunnan kellariin kytkemään uskomukset pois päältä, menestyminen valmentajana avautuu eteesi uudella tavalla. Unelmien toteutuminen löytää aina tien, kunhan sille vain antaa mahdollisuuden.

“Mitä enemmän keskität ajatuksiasi ja energiaasi tiettyyn asiaan, sitä helpommin se ilmentyy elämääsi. “

askel

6 askeleen viikkosuunnitelma

Esittelen tässä erään itsensä johtamisen työkalun, jolla itse aloitan jokaisen viikkoni. Harjoituksen avulla opit kehittämään kaikkia edellä mainittuja asioita itsessäsi.

Harjoituksen avulla tavoitteesi täsmentyvät jokaisella viikolla. Alat kiinnittää huomiotasi onnistuneisiin asioihin, jotka näin myös vahvistuvat elämässäsi. Harjoituksen myötä otat menneen viikon opit aina mukaasi etkä junnaa samojen asioiden kanssa viikosta toiseen.

Kun merkitset viikon alussa kalenteriisi asiat, jotka vievät sinua kohti unelmiasi, sinulla on koko viikon ajan selkeä kuva asioista, jotka tulee saattaa maaliin kyseisen viikon aikana. Tapahtumien ennakoiminen helpottuu, etkä joudu jatkuvasti ”sammuttamaan uusia tulipaloja”. Mikä parasta, myös lähipiirisi on tietoinen siitä, mikä on tärkeintä sinulle viikon aikana.

Jos aloitat tällä harjoituksella jokaisen viikkosi, on oikeastaan mahdotonta olla saavuttamatta tavoitteitasi.

1. Visualisoi pidemmän aikavälin tavoitteesi. Missä näet yrityksesi viiden vuoden kuluttua? Millainen valmentaja haluat olla kolmen vuoden päästä? Nyt on lupa unelmoida suuresti ja ilman mitään esteitä.

2. Juhlista mennyttä viikkoa. Mistä asioista olit ylpeä? Mitkä hetket olivat tärkeitä ja mitkä asiat sait vietyä maaliin? Kirjoita ylös pienet ja isot onnistumisen hetket. Näitä kannattaa kirjoittaa vähintään kymmenen.

3. Mitkä pari menneellä viikolla tapahtunutta asiaa olisivat voineet mennä paremmin? Mitä opit näistä asioista? Mitä voisit jatkossa tehdä toisin?

4. Kirjoita nyt maksimissaan kuusi asiaa, jotka tekemällä parhaiten etenet kohti pidemmän aikavälin tavoitteitasi. Ympyröi niistä vielä yksi, joka on kaikkein tärkeintä saada maaliin. Jaa tehtävät riittävän pieniin osiin, jotta sinulla on mahdollisuus onnistua niissä.

5. Aikatauluta nyt nämä kuusi tärkeintä askelta kalenteriisi tälle viikolle. Käytä vuorokauden tehokkain hetkesi näiden asioiden tekemiseen. Aikatauluta kaikkein tärkeimmät tehtävät heti alkuviikolle ja varaa niille riittävästi aikaa. Sen jälkeen voit suunnitella muut viikon menot ja merkitä ne myös kalenteriisi.

6. Mieti vielä, ketkä voivat auttaa sinua näiden asoiden toteutumisessa? Keille sinä voit olla avuksi tällä viikolla? Kommunikoi omat aikataulusi selvästi tärkeimmiksi kokemillesi ihmisille. Kerro heille myös, mitä toivot heiltä.

6askeleen

Jos haluat ladata saman harjoituksen tulostettavana versiona, paina alla olevaa nappia.

Lataa harjoitus tästä

Kumpi on sinulle tärkeämpää: tehdä asiat oikein vai tehdä oikeita asioita?

Kuka on Merja Takamäki

merja

Merja Takamäki on valmentaja ja kirjailija, joka inspiroi ihmisiä itsensä ja yrityksensä kehittämiseen. Hän käyttää yksinkertaisia, mutta voimakkaita tekniikoita, jotka mahdollistavat oivallukset menestyvän yrityksen luomiseksi. Hän on erikoistunut itsensä johtamiseen ja ajanhallintaan. Luomaan tilaa eteenpäin vieville ajatuksille. Hänessä on sisäistä paloa ja selkeyttä, joka auttaa ihmisiä näkemään oman potentiaalinsa.

Ennen valmentajan uraa, hän teki Business Controllerin töitä viidentoista vuoden ajan isojen kansainvälisten yritysten näköalapaikoilla, ylimmän johdon ja avainhenkilöiden sparraajana. Työhistoria kertoo vahvaa tarinaa kyvystä asettaa tavoitteita ja löytää keinot niihin pääsemiseksi. Ratkaisukeskeisyys ja loistava organisointikyky yhdistettynä ilmiömäiseen herkkyyteen nähdä asioita pintaa syvemmältä luovat mahtavat puitteet mahdollistaa unelmien toteutuminen myös asiakkailla.

HUOM! Suosittelen tutustumaan Merjan kirjaan: Supervoimat käyttöön: Ajanhallinnan valmennusopas, jos haluat ottaa ajanhallinan supervoimat haltuun ja osaksi arkeasi.

Seuraava kirjoitus

Varmista, että saat seuraavan kirjoituksen sähköpostiisi heti kun se julkaistaan.

Mitä teet seuraavaksi

1. Jos sinulla on kysymyksiä, jätä kommentti.

Jos sinulla on kysymyksiä kirjoituksesta, jätä kirjoituksen alle kommentti. Tai lähetä minulle sähköpostia joona@valmentaja-akatemia.fi.

2. Jaa kirjoitus eteenpäin.

Auta meitä ja jaa kirjoitusta eteenpäin Facebookissa, Twitterissä tai Linkedinissä. Kiitos!

Kommentit

Share This